Gynbesöket avklarat - Jag är med cysta!

Nu har jag fått svar på varför jag gått och haft ont. Jag har en stor cysta på ena äggstocken. Han sa att om jag vore 45 så hade han velat att jag skulle opererats men eftersom att jag vill ha fler barn så vill han inte riskera att jag inte kan få några. Behandlingen på detta då? Finns inte så mycket man kan göra. Ska äta "akutpiller" i 20 dagar för att skjuta upp mensen så att äggstocken får vila. För det är vid ägglossning denna cysta triggas och växer till sig. Så om jag äter dessa piller så förhoppningsvis så ger sig cystan och blir mindre. Om inte så vet jag inte..Live with it typ. Det är inte cancer så lite postivit i denna skit blev det :) Dock kan den spricka eller vrida sig när som helst vilket inte känns så kul. Vet inte exakt hur stor själva cystan var men jag har lite att jämföra med. På den friska äggstocken syndes 2 små prickar och lite grått.. Medan på den sjuka äggstocken så blev det en stor svart boll över halva skärmen, den var toppad med någon vit mojs.

Hoppas innerligt att detta ger med sig :( Hoppas även att den inte spricker eller vrider sig, kan tydligen göra mer än svin ont. Varför ska jag alltid åka på allt... jämt. Uscha!

Kommentarer
Postat av: Natalie

Fin blogg du har!

Tråkigt när sådant händer...jag hoppas verkligen att det inte blir värre. Ha det så bra!/Natalie

2010-12-02 @ 18:15:24
URL: http://familjenefternamn.blogg.se/
Postat av: Malin - Mamma till Alice & Lowe

Dom var ganska stora, 5 cm nått på en, och en lite större. Men dom försvann och kommer tillbaka lite då och då. Jag skulle först fått göra en OP då den satt i äggledaren, men den gick ner sen som tur var.

Jag har inte fått någon behandling förutom smärtstillande.



Kramar

2010-12-02 @ 19:07:31
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Sanna

Stackare lider med dig. :(

2010-12-02 @ 19:38:21
URL: http://mammasvardag.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag hade en cysta på ena äggstocken i somras som var lite större än en clementin. Jag hade fått tid för operation, dagen innan operationen så var jag på inskrivning på sjukhuset. Fick en massa info om hur saker och ting skulle gå till dagen efter. Och så gjorde dom ett vaginalt UL för att kolla hur läget var med cystan, och då var den BORTA! Så jäkla skönt! Dom frågade mig om jag hade haft ont vid något tillfälle och då kom jag på att jag fick jätteont vid ett tillfälle en kväll, så antagligen sprack den då. :)

2010-12-02 @ 19:39:39
URL: http://aderia.blogg.se/
Postat av: Lina

sv: Ja det var jätteskönt att den försvann så lätt, visst gjorde det jätteont men det var under så kort tid så det var helt klart hanterbart! Hoppas din försvinner lika lätt!

2010-12-02 @ 20:00:49
URL: http://aderia.blogg.se/
Postat av: Sanna

SV: Ingen orsak, hoppas du blir bra.



Kram Sanna

2010-12-02 @ 20:19:23
URL: http://mammasvardag.blogg.se/
Postat av: Emelie - 18 år och ensamstående mamma till Wilma

min syster hade en på äggstocken förut, hon vaknade en morgon och hade sjukt ont i magen och spydde & grejer. Så kom ambulansen sen och då var det en cysta som hade vridit sig eller nå.

Då var hon gravid i vecka 12. Så den opererades bort. Usch för sånt :(

2010-12-02 @ 20:47:37
URL: http://emeliieanderssson.blogg.se/
Postat av: hannah

jag hade en cysta för några år sedan, den sprack och jag fick vätska i lilla bäckenet.. det sägs att det e den näst värsta smärtan en människa kan utsättas för.. efter att föda barn;) men det som e bra e ju att den e borta sen=) hoppas det går bra för dig iaf!

2010-12-02 @ 20:49:23
Postat av: EN MÖLNBOBOS LIV - MELVINS MAMMA

Fy vad jobbigt. Hoppas du slipper ha ont.



Sen har jag en förfrågan till dig (nu kopierar jag in lite text)



Hej!

Jag undrar om du skulle kunna ändra i dina blogginställningar



Översikt - inställningar - och sedan kryssa i Lämna ut hela inlägg i rss-flödet



Detta gör att alla som använder RSS läsare för att hålla koll på olika bloggar direkt kan se hela ditt inlägg i sin läsare. Underlättar enormt mycket för oss.



Detta påverkar inte dig på något sätt utan gör det lättare för oss.



Tack på förhand

Anna

2010-12-02 @ 21:41:47
URL: http://www.annakarlsson.se/blogg/
Postat av: Grynet mamma till lille Vidar [Tävling pågår]

Har samma sak! Åkte in akut för en jätte blödning i somras och då visade det sig att jag hade en myom/cysta i livmodern och att den kan växa och man ska operera bort sånna, om man inte vill ha barn igen.. Men det är ju inte att tänka på nu inte så det är bara att stå ut typ :/ Min var dock ganska liten(15 mm typ) och sitter som sagt inte på äggledaren utan i själva livmodern och det enda den gör under en graviditet är att jag kanske måste sättas igång innan bf för att den inte ska vara i vägen.. typ..

2010-12-02 @ 22:05:21
URL: http://grynis.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Men hur har du gjort ramen runt kortet? :) Var superfint därför jag frågade hur du gjort? När det var prickar sådär :)



Krams

2010-12-02 @ 23:20:59
URL: http://stephanieronning.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag hade en cysta i somras. Dom hade bokat in en operation, ett titthåls ingrepp. Sånt ska inte vara någon risk om man vill ha fler bara. Min sprack 5 dagar innan operation och det gjorde fruktansvärt ont. Låg i sängen och kved. Går dne inte ner så kan jag rekomendera operation. Jag har gjort en sådan operation för några år sen och har man en gång fått en cysta kommer dom oftast tillbaka. Det brukar hjälpa med p-piller för att minsta risken för fler cystor. Hoppas du blir bättre snart! :)

2010-12-03 @ 10:39:32
Postat av: Angelica

usch så hemskt, men kan tänka mig att det var skönt att i alla fall få besked om vad det var för något så du slipper oroa dig för något värre :)

2010-12-03 @ 13:55:51
URL: http://angelicaspoker.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har haft två cystor som spruckit, första gången trodde jag att jag skulle dö, men det gick över och kroppen tig hand om allt själv. Det var en sk- gulkroppscysta, andra gången var för ca två månader sedan och jag hade mest ont i ryggen, och var även upp på akuten för jag förstod inte vad som va fel, och då hade en till gått sönder. Det är inte skönt, men man slipper det onda när dom gått sönder som jag förstått det.

2010-12-03 @ 15:40:21
URL: http://annasara.net
Postat av: Em - Mamma till Malva.

Näej, du har väl verkligen varit med om tillräckligt för i år fröken fräken! Stackars dig... Har en kompis som har cystor och dom spricker titt som tätt, men det kommer nya hela tiden. Verkar absolut inte vara någon hit, så jag hoppas det fungerar med pillren för dig nu! Krya på dig & kram från oss

2010-12-03 @ 16:43:12
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0