Barn och socker



Hur gör ni med sockerintaget för di små? Hur mycket är okej för er?

Jag kan helt ärligt säga att jag inte håller så hårt på det. Eller jag är nog den som håller hårdast på det om man ser till alla Wilgots nära och kära ;) Sockerboven i vår familj är saft men oftast så har vi någon utan socker hemma, men även den är ju ner sötad. Wilgot får sällan rent godis av oss och när han väl får det så är det pappa S som vart lite snäller. Däremot kan han få ett mariekex då och då, eller någon annan kaka. Allt för att han ska hålla sig lugn 1 sekund. Illa! Självklart får han smaka på det som bakas. Men jag tänker inte "hur mycket socker innehåller detta....?". Sånt finns inte i mina tankar.

Vi har ingen godisdag, sånt förstår han inte ännu. Men låt oss säga att han får någon typ av godis 2 gånger i månaden. MEN det inkluderar inte russin, kex och saft. Saft (dock häller vi bara i några droppar så han ser att han fått saft haha) får han några gånger i veckan, ibland någon gång per dag. Men far han ex till mormor så får han alltid något gottis. Fast sånt hör väl till?

Han nöjer sig bra med frukt och så länge han gör det så tänker jag absolut inte föra in mer socker i hans liv. :)


När vi tar fram russin så jublar ungen "USSIN doooooodis" haha. Så sitter han nöjt där med sina fem russin ♥

Kommentarer
Postat av: linda - en vimsig mamma

vi över dröser inte barnen med socker men inte helt socker fritt heller, saft,fika och gossaker då och då..kram

2012-02-29 @ 10:47:42
URL: http://holen666.blogg.se/
Postat av: Yohanna

Vi försöker ge lite "naturligt" eller närmare naturligt iaf, choklad och lite renare produkter. Lösgodis och sånt får hon aldrig, 2ggr/år kanske.. min sambo avskyr allt sånt konstgjort med massa färgämnen - och det är ju rätt. Det hon gillar är Läkerol har hon upptäckt nu när mamma äter dem under förkylningen ;) hihi Annars gillar hon yoghurtglassen vi gör hemma, och får precis som Wilgot saftdroppar blandat med vatten då & då! Mariekex är bombarderade med socker, dem gav jag henne en period när hon var mindre innan jag insåg hur söta de är.. Vår dotter mår inte så bra av mkt socker, hon blir hemskt hoppig och ostyrig så vi allihopa tjänar på att inte ge henne för mkt. Klubba har hon fått några gånger, men äter aldrig upp hela. Bakverk får hon smaka, men äter inte så mkt av det heller. Men hon får - självklart. Men inte eget godis vi separat köper till henne, det får dröja :) Men jag förbjuder inte godis, för så är jag uppväxt och det skapar bara ett stooooooort intresse för godis sen när man flyttar hemifrån ;)

2012-02-29 @ 10:50:01
URL: http://maiplu.se
Postat av: Cissi

hade ideer om att Emma inte skulle få socker och sött innan hon kom, men med storebror som får är det svårt att dra en gräns för vad hon inte skulle få! Ett tag vägrade hon dricka vatten och då fick hon inte juice förrän den lilla protesten lagt sig..



Så länge hon äter allt med mer eller mindre god aptit orkar/vill jag inte begränsa eller neka henne något!

2012-02-29 @ 11:07:44
URL: http://cissiochkampenomlyxen.blogg.se/
Postat av: Agnieszka-2barnsmorsan

Vi har lördagsgodis här hemma hos oss, ibland även på fredagskvällarna. Men det är inga mängder:)



kramar

2012-02-29 @ 11:21:30
URL: http://agnieszka.blogg.se/
Postat av: Cherie Mårtensson - Mamma till Emma

Vi satt faktiskt här hemma igår och pratade lite om hur vi ska göra sen när Emma blir lite äldre. Men vi själva äter inte mycket godis så det blir nog lätt för oss att hon inte får det, vi dricker heller inte saft här hemma utan dricker vatten med citron eller apelsinskivor i :) Vilket jag såg att de hade på ÖF här i stan också (där fanns ingen saft till barnen utan det var vatten med citron). Så vi kommer köra med morötter och dippa som godis istället och frukt men en glass ibland eller en kaka är inget som är fel så länge de inte äter sådant varje dag tycker jag.

2012-02-29 @ 11:23:53
URL: http://mammacherie.se
Postat av: Sandra

Vi har fredagsmys och då inkluderas en liten godispåse men oftast chips med dipp och till det får dom ett glas coca cola - och det är bara ett glas (!) Och jag tillåter fika rätt ofta! :)



Jag tycker inte alls att det gör någonting med lite godis, fika och annat då och då om man är noga med tandborstning och får barnen att röra på sig ..



2012-02-29 @ 11:32:53
URL: http://shabbychicme.blogg.se/
Postat av: Marina - Mamma till 5

Vår första grabb fick börja vara med på fikat väldigt tidigt, men rent godis dröjde det med säkert tills han var tre..



Men sen kom alla syskon och nu är det inte lika lätt.. Grabbarna ( 6, 4,5 och 3 år ) får lördagsgodis, ( nån liten skål chips, tablettask eller liknande ) och vi försöker se till så att inte Tindra ( 16 mån ) ska komma åt det de äter, men nu börjar ju ungen förstå att det finns sådant som är mycket godare än hennes torra ostkrokar så det börjar bli kämpigt.. =)



Saft dricks bara på kalas eller om det är nå speciellt, läsk har de aldrig fått, kanske smakat nån gång, men samtidigt.. Varför ska man introducera sånt redan för? De kommer komma i kontakt med det så småningom..



Det är samma här när de åker till mormor/farmor: godis och massa andra godsaker, men precis som du skriver, det hör ju till..



Men ja.. Fika är ju alla med på och Tindra tycker att mammas kanelbullar är super goda.. Svårt att hålla sånt borta..

2012-02-29 @ 11:42:01
URL: http://snuttsies.blogg.se/
Postat av: Josephinewestling - Mamma till Vira

Vira dricker aldrig saft, bara vatten. Hon har väl smakat men det är inget hon vet vad det är. cola kan hon få smaka nån gång ibland om det är "fest" eller typ äter ute (typ donken eller nått, för mjölk går inte så speciellt hem hos henne) ..



Godis, chips osv får Vira smaka när vi äter. Mer chips (jag är chipsmongo) isåfall än godis..

Typ hos farmor så finns det alltid godis och hon får smaka några stycken. svårt att säga nej när hennes kusin får äta. Vi var hårda med socker, kakor, osv innan hon blev ett år. Nu tycker jag ändå att hon är så passa "stor" eftersom hon vet vad det är och förstår saker och ting.. Men vi har inte lördagsgodis osv, att hon måste äta det varje lördag. Det tycker jag hon är förliten för..



kakor, muffins osv får Vira självklart smaka när vi fikar. Hon kan även få en kaka nån gång ibland så som du skrev för att få vara tyst. ibland är man trött som förälder och ger med sig. Hon vet ju även vart dom finns och tar fram själv. men nu har hon lugnat ner sig på den fronten och det händer väldigt sällan nu..



Tycker det är svårt och veta hur man ska göra. Men vi tycker att det funkar bra så som vi har det nu. Det går ju inte att dölja det så länge ändå. Om vi ska äta efter hon lägger sig, men ibland vill man ju inte själv äta så sent utan lite tidigare.. eh, ja du förstår! haha



kram

2012-02-29 @ 11:51:21
URL: http://josephinewestling.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vilket fint och bra reportage det var i vi föräldrar tidningen om er lilla familj :) Kram

2012-02-29 @ 11:53:55
URL: http://thinkinpink.se
Postat av: Cherie Mårtensson - Mamma till Emma

Svar: Ja det är kul att variera omeletten ibland :D

2012-02-29 @ 12:08:10
URL: http://mammacherie.se
Postat av: Johanna

Jag brukar själv inte vilja ge dottern (2 år) godis då jag tycker hon är allt för liten. Självklart har hon fått smaka en chokladbit här eller där, för just det är smaskens tycker hon! Saft får hon bara när vi är borta på fika och våran mormor är likadan med att ge gottis "för att det får mormor göra!" anser hon, haha ;)



Annars brukar vi försöka ge smörgåskex och lite sådant som smaskens istället när vi själva fikar. Hon får också smaka när vi gör något bakverk, men oftast är hon så kräsen ;P



Det går ju knappt att fika numera utan att hon själv vill smaka. För hur elakt är det inte att ge henne ett äpple, som hon kanske inte alls vill ha, medan vi sitter där och moffar i oss massa gottigheter. Hon blir ju råledsen. Vi vill ju självklart ha fika och det vore tråkigt att sluta med det för att dottern bums inte ska få någonting! Så nä, vi är lite chilliga på den biten, tycker jag i alla fall ;)

2012-02-29 @ 12:18:51
Postat av: Elsa Lovisa Brattlund

Jag läser många unga mammors bloggar just nu av personliga skäl. Du verkar ha en fin relation till din man och barn. Men jag undrar hur det känns att vara hemma med barnen? Jag fattar att det är enklast men du tappar i karriären? Vad tänker du göra när barnen är stora? Jag menar vad ska du jobba med? Ska du jobba? Cred att du hinner med att blogga. Själv slutade jag för jag orkade inte. Men jag skriver mycket på www.flashback.org Jag heter JizzieJinx eller BabyPink.

2012-02-29 @ 12:25:12
Postat av: Tina- mamma till Julian

Jag tycker självklart att man ska vänta med sockerchockarna så länge det bara går, men lite socker här och var är inte så farligt. Det som däremot kan störa mig enormt är när man går på stan en helt vanlig dag och föräldrar går förbi med barn i vagnen som sitter och prasslar med en godispåse (!). Sen kan jag tycka att lite socker i ljuset av alla de jäkla e-nummer och andra kemikalier som finns i vår mat och i godis då såklart är mycket värre. Min Julian som är 10 månader har aldrig smakat något godis eller kakor eller liknande, men däremot har han fått smaka en liten klunk saft en gång och det gillade han :) Han fick också smaka min filmjölk en gång och den hade jag sockrat! Tycker ni verkar ha en helt sund inställning till socker och godis i er familj!

2012-02-29 @ 12:29:32
URL: http://tinaspinaler.blogg.se/
Postat av: Helen

Är väll senare som just en godisdag blir aktuellt . Jag tror man undermedvetet inte ger så mycket socker till sina barn om inte annat . Själv är jag nog ganska hård men så får dom i sig mycket smygsocker. Min son 9 år hade info från folktandvården i går och dom berättade att ett paket russin innehåller 15 sockerbitar . Jag som tyckte russin va ok :)

Ha en skön dag

2012-02-29 @ 12:29:51
URL: http://www.stenstromsbloggeria.se
Postat av: Blue Velvet - Vegas mamma

Jag tycker det låter väldigt sunt hur ni har det. Precis så hade jag tänkt att uppfostra Vega med sockerintaget..Om man nu kallar det att uppfostra...haha

Lagom är bäst om man säger så. Eftersom vi har diabetes i familjen och Vega är den tredje generationen så ligger hon på en risk att få det och då vill ju inte jag vara den som hjälper henne till att få sjukdomen. Tror iofs inte det kommer hända, men man vet ju aldrig. Så jag tycker det låter bra som ni har det.

2012-02-29 @ 12:55:25
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: Melinda - Mamma till Maja ♥

Maja får godis på lördagarna, men då är det nån chokladbit, typ ett kinderägg, en palle kuling choklad eller en kinder maxi! Sen så saft brukar jag inte bry mig så mkt om, hon dricker så sällan saft, så om hon säger saft då jag frågar henne vad hon vill dricka (till mellix ex) så får hon det. Mariekex och digestivekex mini gillar hon, bra att ha med på resan och som lite mellanmål. Russin är också en favorit!

2012-02-29 @ 13:11:16
URL: http://melindawingren.blogg.se/
Postat av: Darya

Låter vettigt tycker jag!



Vi kör med lördagsgodis, Lily är väldigt medveten om när det börjar närma sig lördag! Haha! Och hon får välja lösgodis själv, typ 10 bitar kanske.



Men vi fikar kanske lite för ofta i veckorna... Men jag orkar inte hetsa upp mig över det där. Vi borstar ju tänderna morgon och kväll och hon lider knappast risk för att bli överviktig liksom!

2012-02-29 @ 13:44:15
URL: http://daryamk.blogspot.com
Postat av: Jonna

Känner precis som du, sålänge Limme nöjer sig med frukt kommer vi köra på frukt. Mitt kusinbarn får "festdricka" (vatten med några hallon i, eller kolsyrat vatten) och det kommer vi också köra med. Jag har redan gjort klart för släkten att det är vi som bestämmer när och hur mycket godis/kakor Limme ska få och är det så att detta inte följs så får dom inte passa honom heller. Hårt och bestämt men det är för Limmes skull. Vi kan inte skippa godiset hemma om det är så att han får det så fort han kommer hem till far och morföräldrarna. Samma gäller uppfostran :) Det är vi som bestämmer och följs det inte så kommer han inte att få vara borta ;)

2012-02-29 @ 13:51:13
URL: http://enjonna.blogg.se/
Postat av: Fia - väntan på majbebis

Men det känns som om ni/du har ett sunt förhållande till socker. Har en vän vars barn får socker och massor därtill allt för ofta, det är både kolsyrade drycker med socker och andra onyttigheter både en och två gånger per vecka.

Tror att det är svårt att vara stenhård och hålla nolltolerans mot socker, men att inte överdriva åt ena eller andra hållet är väl det som är bäst.



Russin är gott och funkar alldeles utmärkt som godis! Kan till och med jag köpa ibland, för att det känns bättre än annat :P

2012-02-29 @ 17:31:10
URL: http://spegelreflex.blogg.se/
Postat av: Emma - Mamma till Viggo & Melker.

Här är vi ungefär lika med sockerintaget... En kaka eller bulle ibland känns inte fel, lite saft ibland osv... Dock läsk och godis har vi sällan hemma, men när vi väl har det så får han såklart smaka :) Viggo älskar vatten, så känns bra att han kan dricka det... Och när han får russin, vindruvor och annat gottit som är rätt nyttigt, så jublar han av glädje och säger "godiiiiis, tack mamma" :) Sen ääääälskar han choklad och det är han inte ensam om, så choklad får han oftare än vanligt godis :D Vi tycker om att mysfika tillsammans ibland till mellis, så blir ju kakor ibland flera dagar i veckan ;)

2012-02-29 @ 19:26:38
URL: http://emmashjartan.se
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

Vad duktig du är! Jag borde va lite hårdare.. eller iaf pappa D ;) Han är sötoman om nåt. Vi får tissla o tassla med godiset på helgerna. Men han brukar alltid få smaka nån bit. Oftast får han vatten/mjölk att dricka.. men händer även att han får jouice,dryck o.sv.

2012-02-29 @ 19:29:20
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Postat av: Sofie - Mamma till två små

låter som sunda bra tankar!



Casper är vår lilla sockerbov. Han är helt manisk. Motarbetades grovt av sambons släktingar som skulle doppa nappen i både det ena och det andra.

Sen har det bara fortsatt. Min pappa säger att han är som en blodhund. Räcker man har godis hemma så hittar han det, trots att man gömmer...



Anna börjar förstå mer och mer men är fortfarande glad för frukt och bär och sånt.



Vad gäller att ge och inte ge så känner jag så som att sitter vi och äter ngt och barnen frågar om dom får smaka så säger jag inte nej.

Vet föräldrar som har totalt godisförbud på barnen men som ändå kan sitta och äta själva, med barnen närvarande... Ska inte barnen ha ska man inte själv heller ha.



Försöker att hålla igen lite men bakar vi så får dom ju klart smaka.

2012-02-29 @ 19:36:22
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Petra

Så söt.

Okej om jag länkar i min blogg? Gillar din blogg massor. Lätt att ha i mina länkar så håller jag reda på din blogg=)

Om de e ok förstås

2012-02-29 @ 20:38:59
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Postat av: thess, mamma till savannah

Som någon annan skrev så hade även jag massa idéer om hur litet sockerintaget skulle vara. Hehe sen kom verkligheten ikapp ;)



Jag tycker att ni verkar ha det väldigt lagom ändå, eller tyckte du att ni ger för mycket (jag är inte dum, bara lite trög haha)?

Jag tror definitivt att Savannah får i sig mer, men det känns inte så farligt ändå. Hon får lördagsgodis, t.ex. en tablettask och 1 klubba. Hon är supersupernöjd då. När hon är sjuk får hon gärna glass för energi och nerkylning. När jag bakat får hon såklart smaka det, och vid festliga tillställningar - dock är hon inte så intresserad av just sånt som tårta och liknande. Ibland på helgen får hon Oboy på morgonen (det klandrar jag HELT min kära sambo för eftersom det är han som dricker det och gör det så att hon ser). Hmm, vad mer? Nja det är väl ungefär så det ser ut och det är klart att vi skulle kunna minska på det, men sålänge vi borstar tänderna ordentligt, rör på oss mycket och äter hälsosamt i övrigt så kommer det nog se ut såhär.

2012-02-29 @ 21:34:58
URL: http://thessinwonderland.blogg.se/
Postat av: Emma

Låter bra det som du/ni gör tycker jag.

Vi är lite "slappa" när det gäller socker känner jag.... Viktor har upptäckt godis så det får han ibland. Han frågar inte efter det spontant utan när vi är i affären. Men han nöjer sig än så länge med lite choklad i botten i en påse :)

Fika tillåter vi när vi fikar. Nn

2012-03-01 @ 04:52:59
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: Tove

Vi har en pojk som blir 3 år i sommar. Han har fått smaka godis någongång även fika ett fåtal gånger, men det som vi har som lördagsgodis och som han absolut ÄLSKAR är popcorn! Och då pratar vi inte om dom som man poppar i micro utan dom man poppar själv eftersom vi inte vill ge han för

Mycket salt :) saft brukar vi ge han men då häller vi bara i så pass lite att färgen på vattnet ändras. Vet man inte hur de kan smaka går man ju inte misste om nånting! Ps vi födde i princip samtidigt på SÖS, min dotter är född 11-11-22, 23:55;)

2012-03-01 @ 09:17:59
Postat av: Josephinewestling - Mamma till Vira

svar: ja men eller hur. Alla familjer bestämmer ju själva vad dom vill ge sitt barn eller inte. Som du säger så skulle jag aldrig sitta och smaska och inte Vira få smaka. ne fy!!



Men hade Vira varit lite större i sin vikt alltså närmare "tjock" (svårt att förklara, utan att det ska låta elakt eller trycka ner andra.. Men du förstår?)

Då hade jag absolut inte gett henne. Utan tänkt på vad man stoppar i henne. För hennes eget bästa. Börjar man med att vara kraftig och stor som liten (inte spädbarn, utan nu vid 2år) så kommer dom bara bli större och större. Det är ju så allt börjar sen dom är små.. Om föräldrarna trycker i dom en massa godis osv.. Titta bara på hur det är i USA tex..



Kram kram

2012-03-01 @ 09:35:09
URL: http://josephinewestling.blogg.se/
Postat av: Linda ♥

Jag har ju förstått att det där med barn och socker drar igång värsta diskussionerna. Visst är det inte bra att överösa sina barn med socker - socker är ju inte bra för oss vuxna heller. Men vad ska man göra? Socker finns ju i så mycket av våra varor. Det bästa måste ju klart vara att ge så naturligt socker som möjligt - men hur mycket "naturligt" socker är bra då? Hmmm...

2012-03-01 @ 14:33:14
URL: http://favoritplatsen.blogg.se/
Postat av: carolina -bakar bebis i magen & cookies i ugnen

Är inte hård med socker, dock är hon för liten för lördagsgodis, hon går ju ändå och lägger sig! Fikar vi ute brukar vi köpa typ en muffin, en chokladboll och ett kex och dela hela familjen. Köper aldrig läsk och saft dock,mest för att jag själv tycker vatten och mjölk är goare =)

Socker i sylt,ketchup osv struntar jag i, det är ändå ingetman äter direkt ur burken ;)



Kram på dig, tack för de fina komplimangerna om håret!! Blev såå glad :D

2012-03-03 @ 09:26:04
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0