Varva med ersättning



Nu har jag bestultat mig och startat med att varva med ersättning till lilla Loppan. Ringde till bvc i morse och pratade och där tog jag mitt beslut. Hon har nu provsmakat samt druckit ett mål ersättning. Mums mums tyckte hon! Hon har vart körig i magen hela dagen så jag vet inte riktigt om hon reagerat på ersättningen (hon fick den vid 16), det återstår att se helt enkelt. Hon har dock inte fått några tydliga tecken på mjölkproteinallergi, Wilgot fick ju nässelutslag när han fick i sig mjölkprotein. Peppar peppar!

Lo har haft en vaken dag idag, hon kommer inte till ro för att sova. Så har det vart sen kl 8 imorse, skulle tippa på att hon sovit ca 2 timmar sammanlagt sen dess. Hon är fortfarande vaken. Tycker så synd om hennes lilla mage, plutten. Nu har vi iaf börjat med minifom och jag hoppas innerligt att det hjälper! Jag vet ju själv hur oskönt det är med magknip. Det enda som dugit idag har vart famnen. Jag funderar på om det är en sväng av kolik hon har.

Om det finns någon som läser detta som har haft en liten kolikbäsis
så berätta gärna om hur det var för er. Skrek dom hela tiden, eller vara stundvis? Var det samma visa varje dag eller kunde det vara olika? HUR visste ni att det var kolik? Vad hjälpte mot era smås magar?

Varför kan man inte ta över de små livens smärta för? ♥ Dumma dumma mage!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Gör du helt rätt i! Är mamma piggare så gladare barn ;) Hoppas hon inte reagerar sen är det ju lite olika på sort. Elton fick jätteont i magen av semper så bytte vi till nan och blev genast bättre :) Kan vara värt att testa om det inte blir bättre sen!



Stor styrkekram!

2012-01-03 @ 20:08:27
URL: http://sandraandrejev.blogg.se/
Postat av: Cissi

Usch vad jobbigt! Hoppas verkligen att miniformen hjälper så att hon slipper magknip, stackarn!

2012-01-03 @ 20:17:41
URL: http://cissiochkampenomlyxen.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Mamma till Ängla & Kelian & gravid med trean

Min son hade kolik & mjölkallergi , han skrek all sin vakna till ungefär. Han sov om nätterna med dagtid hade han ont i magen & skrek , han sov kortare stunder ibland men då på mig ungefär.

Vi fick börja med mjölkfri ersättning rätt omgående &

han blev lite bättre sen började vi gå på akupunktur mot kolik &

redan efter 2 behandlingar märkte man enorm skillnad!

Hans skriktimmar blev mindre & han blev som en ny bebis :)

Sen hade han väldiga problem pga allergin så det var en

djävulsk karusell med den biten tyvärr .



Något som kunde hjälpa lite när han skrek som värst var

att ha en vetekudde på hans mage & låta han ligga med magen på en arm , svårt att förklara :P

2012-01-03 @ 20:18:18
URL: http://onttonen.blogg.se/
Postat av: Angelica

Men jag dör nästan lite varjegång jag ser bild på den där lilla ungen!

Fan rent ut sagt vad söt hon är :)

Det där har ni gjort bra ;)



Kraaam

2012-01-03 @ 20:20:20
URL: http://angelicasandberg,se/blogg
Postat av: Emma - Mamma till Viggo & Melker.

Viggo hade magknip (kolik?) varje eftermiddag/kväll ett tag... Det kunde börja runt kl.16-17 och hålla på till kl.19-20... Som tur var kom ju Joel alltid hem efter kl.17, så man kunde bytas av... Var bara att gå och vyssja honom i famnen, vi testade både sempers magdroppar och minifom... Minns inte när det slutade, det höll inte på jättemånga månader, men tog ju ändå på ens krafter (även om det bara var några timmar/dag) och eftersom det var dessa tider, så ville man helst inte åka och handla eller åka till någon på kvällen... Som tur var så SOV han ju på nätterna och var oftast en glad bebis på mornarna/förmiddagen....



Hoppas det blir bättre snart. Just såna där ggr, kan man ibland önska att tiden ska gå fortare så dom blir äldre och i nästa sekund vill man stanna tiden för det går alldeles för fort...



Hoppas hon ska må bra i magen, lillstumpan då <3

KRAM

2012-01-03 @ 20:26:12
URL: http://emmashjartan.se
Postat av: ruby milo lova

Lova skrek konstant dagtid från kl 11-15 och sov i tio min lite då å då mellan dentiden. Sen från 18-23 var det som värst. Hon fick skumpa runt i selem eller ligga på vår arm. Sova på mage med uppsyn av oss osv. Nätterna sov hon rätt bra på. Dagarna sov hon knappt alls. Vi testade minifom men det funkade inte. Mansåg tydligt att hon ade ont i magen plus.när hon väl slappna av prutta hon som ett ånglok. När jag började med ersättningen började honfaktiskt bli stabilare och när hon var ganska precis 3 mån var smärtan som bortblåst. Helt sjukt.

2012-01-03 @ 20:31:03
URL: http://rubykanoby.blogg.se/
Postat av: Pia G

Hej igen, inte kolik men ville bara säga att kör Sempers ersättning Lemolac. Den är mildare mot köriga magar ( min erfarenhet ) å så dra i Sempers magdroppar. Hjälper nog inte mot kolik men är lite hjälp mot ond bäbismage iaf.

Pia

2012-01-03 @ 20:34:27
Postat av: Martina

Hej,

har nyligen hittat hit och såg din fråga. Vi gick igenom 6 månaders kolik (mild form trots allt). Det som hjälpte var till slut Gripe water som bvc sköterskan till slut nästan viskade fram. De får inte rekommendera det för det är ett naturmedel. Googla det! Jag gav ett par skedar när lillkillen var ledsen, inom 3 minuter kom en ljudlig raaaap sen somnade han bums. Det luktar dill och är lite kletigt men värt allt! Vi hittade det för 60:- i en lokal butik som importerar det. Hör av dig om du har fler frågor, jag vet hur det känns!!

2012-01-03 @ 20:47:55
URL: http://martinasandberg.blogspot.com
Postat av: Lorelai - Mamma till Nathalie & Elias

Elias hade kolik när han var 1-2 månader.

Tack gode gud så var den kortvarig dvs 1 månad ungefär. Sen är han fruktansvärt missnöjd i vanliga fall så han är fortf. skrikig en inte i närheten om vad han var då.



Han skrek inte konstant men väldigt utan han hade sina skrikperioder under dagen.

Dem var inte samma varje dag utan ändrade sig ibland.

Det var min mamma som sa att det var kolik för hon kom ihåg hur min bror var som bebis.



Ett skrikigt barn är (hemskt att säga) men det är pissjobbigt! speciellt när det är andra/tredje barn osv. och man ska ta hand om storasyskonet också.

Jag hade väldigt svårt att knyta an till han pga att han skrek skrek och skrek!



Mitt tips som fick allt att bli myyyycket bättre:

*Byt flaskor! Dr browns flaskor! (har tre stycken ifall du vill ha som jag kan skicka till dig)

*Om du kör ersättning så kör semper lemolac eller varva med lemolac

*Semper magdroppar

* babymassage! http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/



Hoppas hon blir lugnare snart!

2012-01-03 @ 21:02:53
URL: http://frubrunett.blogg.se/
Postat av: maria

Stackars liten! Hoppas att det blir bättre snart. Miniform funkade för oss.

2012-01-03 @ 21:03:34
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/
Postat av: Tina -mamma till Julian

Julian hade tack och lov aldrig kolik!! Men vad jag förstår så är kolik oftast stundvis och ofta samma tider på dygnet. Jag har en vän som har två barn och hennes första skrek hela nätterna och hade ont, men inget på dagen. Hennes andra barn skrek hela dagen och kunde istället sova gott på nätterna. Hon säger att det enda som hjälpte när det var som värst var selen och så hörselproppar till mamma och pappa och så bara härda ut :´( Stackars små bebisar som får så ont. Andra tips jag hört är "cykla" med bebisens ben, magmassage, att låta barnet sova till ganska starka monotona ljud, typ en tvättmaskin/centrifug eller en dusch som står och går... Hoppas lillan din blir bättre i sin mage snart! Söt som en docka är hon i alla fall! Det ser ut som hon funderar på något riktigt stort på den vänstra bilden. Gobit! Kram/Tina

2012-01-03 @ 21:04:18
URL: http://tinaspinaler.blogg.se/
Postat av: Mazlin - mamma till tre pojkar 4år, 1år & 1 mån

Är det ditt beslut så är det rätt beslut.



Sitter just nu med minsta killen som verkar få det körigt på kvällarna. Kanske kolik kanske inte.. Ibland är han tok ledsen en liten stund som känns som en evighet och ibland en hel kväll.



Nåja nu var det skönt att sitta på mitt ben mot min mage och bli vaggad.

2012-01-03 @ 21:06:26
URL: http://www.mazlin.se
Postat av: Helene

Det som har fungerat för våran kolikis är, minifom och semperdroppar, ersättning, barnvagnspromenad, kolikmassage och babysitter med vibrator



Zackarias tuttade jätte mycket luft när jag ammade, blev faktiskt mycket bättre när jag slutade att amma när han var en månad.

Barnvagnspromenad två gånger om dagen, det var alltid som värst på kvällen. Gick vi ut en kvart försent kunde det vara kört och vara skrik i ett par timmar på kvällen då. Men följde vi rutin så kunde vi klara oss från skrik!

Sen masserade vi tre gånger om dagen, hur bra som helst!

Babysitter med vibrator var hur bra som helst eftersom den skumpade ut gaser och fick dem att röra på sig!



Hoppas du blev nå klokare, annars är det bara att fråga! :)



Kram!

2012-01-03 @ 21:07:22
URL: http://helenewiklund.blogg.se/
Postat av: Johanna 23- mamma till 3

Har Tre barn varav två med tjorviga magar, har även jobbat

Som barnsköterska på barnavdelningen och av dessa egenskaper så vet jag att minifom och vatten har samma effekt, de har gjorts studier på det... Men iallafall så kan jag stark rekommendera sempers magdroppar. 5 st/ dag, enkelt att komma i håg:) hoppas allt går bra! Kram

2012-01-03 @ 21:12:32
URL: http://jobeah.blogg.se/
Postat av: Elina

Ja det är så fint, och jag har verkligen fastnat för det så bäst för henne att hon är en liten Denice, den dagen hon väl kikar ut :)

2012-01-03 @ 21:15:16
URL: http://dien.blogg.se/
Postat av: sabrina

Benjamin hade kolik, vissa dagar skrek han några timmar i sträck. Vissa dagar var bättre men mindre skrik, så det varierade mycket. Vi bar runt på honom och masserade på ryggen och det hjälpte ibland. Annars provade vi dom olika dropparna, sempers magdroppar och minifom. Hjälpte väl sådär..



Vi pratade med dom på Bvc som sa att det verkade som han hade kolik, så jag antar att det var det..

2012-01-03 @ 21:16:46
URL: http://sabrinavatto.wordpress.com/
Postat av: curlingmamman

Samma tid varje dag, alltid när mannen kom hem från jobbet...det enda som funkade var att bära i bärsele då släppte det onda i magen kramis

2012-01-03 @ 21:19:14
URL: http://blogg.amelia.se/curlingmamman/
Postat av: Eleanor 17 år och mamma

Min son hade kolik,jag ammade i 4 dagar. Det va redan när jag ammade som han skrek, men det blev värre när jag började med vanlig ersättning.. Han skrek både natt och dag, men efter 3 veckor lyckades jag tillslut vända på det så att han bara skrek på dagarna/eftermiddagarna.

Efter att ha stått ut i 3 veckor med sömnlös nätter så gav jag upp och ringde ner till BVC, och sa bara "nu är det ni som gör något!"

Jag kunde nämligen aldrig lägga ifrån mig Loke, han skrek sig hes och sov endast på mig när magen hade lugnat ner sig.. Även nattetid sov han på mig, jag försökte gång på gång att lägga honom bredvid mig, men han bara skrek.. BVC-tanten som jag hade bara stammade och frågade vad det va för fel, tillslut fick jag komma ner och fick med mig två burkar althera hem, vilket räddade mig och våra sömnlösa nätter! :). Självklart skrek han, men mycket mildare och jag kunde faktiskt äntligen gå på toa utan att behöva ha honom med. Althera finns att köpa på apoteket, men en ersättning är dyr och en bruk kostar 250 kr om jag minns rätt.. Jag fick dock recept på det och då fick man 6 brukar för 120:-



Nu är Loke 6 månader (snart) och kan äntligen äta ersättning baserad på mjölk! :)

En sak är säkert, lyssna aldrig på vad barnläkarna säger på vårdcentralen, om de får bestämma ska man utesluta mjölken från allt tills de är 1 år om de reagerar på mjölk..

2012-01-03 @ 21:23:59
URL: http://bbiigdeal.blogg.se/
Postat av: Helene

Sv; Den här har vi gjort som vi lärt oss från våran bvc sköterska! :) http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/

2012-01-03 @ 21:28:25
URL: http://helenewiklund.blogg.se/
Postat av: Mazlin - mamma till tre pojkar 4år, 1år & 1 mån

Har du en själv eller känner du någon som har en du kan låna? Det har hjälpt mina barn när de är ledsna och det bästa jag kan göra är att bära och hålla om dom. Viktigt att det är just sjal och inte babybjörn eller så..

2012-01-03 @ 21:31:58
URL: http://www.mazlin.se
Postat av: Sandra - Mamma till Alvin och Wilma och pyret i magen ♥

Hej hej!

Stackars liten tjej som ska ha ont i magen! :( Hua, det är inte alls skönt! Wilma hade också "kolik" när hon var ca 4-5 veckor.. hon skrek konstant på dagen i 3 veckor ungefär, hon vägrade att ligga på rygg i sängen/andra ställen så det var bära bära som gällde! Riktigt jobbigt blev det när Alvin också ville ha uppmärksamhet. Jag provade allt tyckte jag, minifom (hjälte inte ett dugg), babysemp Lemolac, osv.. Jag fick tipset av BVC att prova Dr Browns flaskor istället för MaM:s..och då försvann det på en gång, visst att hon skrek lite, men inte alls som innan! Så den flaskan körde jag på ändå tills hon började med välling vid 5½ månad ungefär.. jag kan verkligen rekommendera den, den ska vara bra för barn med kolik (och liknande besvär). Prova! :D



Om inte det hjälper så hoppas jag att det löser sig, jag vet hur jobbigt det kan bli. :( Man vill bara hjälpa det lilla barnet till att inte ha ont.. man få prova sig fram helt enkelt. :) Kram på er!

2012-01-03 @ 21:42:58
URL: http://happilyme.blogg.se/
Postat av: Fnulan

Det viktigaste är att dom små liven blir mätta och mår bra. Med eller utan amning =)

2012-01-03 @ 21:47:28
URL: http://fnulan.se
Postat av: Malin

Vår kille hade kolik i ungefär fem månader. Skriken började vid middagstid. BVC konstaterade att han hade "svår kolik" eftersom han kunde skrika i flera timmar, ibland hela natten. Det värsta var en natt då han skrek i sju timmar, konstant!



Lyckligtvis var han vårt första barn... Lillasyster har inte haft kolik men skrek mycket i början. Der visade sig att min mjölk inte riktigt räckte till. Vi sju veckor började jag ge ersättning och hon blev som ett annat barn!

2012-01-03 @ 21:51:05
Postat av: Lina

Sv; Ja det är lämpligt ibland då man har saker man vill göra här hemma. Man blir ju lite begränsad om man måste hålla i dem hela tiden :/



Bodyn köpte jag på Lindex. Det var två-pack, en blommig och en vit. Med smala axelband, väldigt söta!



Och ja, jobbigt när de har ont i magen. Man skulle vilja ta över deras smärta men det går ju tyvärr inte. Som tur är har Vera klarat sig ganska så bra från magont. Visst, hon har ont lite då & då men det är inget som håller i sig länge och ofta blir det bra om hon släpper en fjärt :)

2012-01-03 @ 21:59:59
URL: http://linakrantz.se
Postat av: Johanna 23- mamma till 3

Sv: haha nä men de hade gjorts en studie på x antal barn med kolik. Man delade in familjerna i tre grupper; minifom, sempers magdroppar och den sista gruppen fick vatten. Grupperna i sin tur hade ingen aning om vad de fick men det visade sig när testet var slutfört att vatten och minifom varken gjorde förändring och på sempers så vart barnen lugnare:) förstår du?:)



Kram

2012-01-03 @ 22:04:51
URL: http://jobeah.blogg.se/
Postat av: Malin

Har du prövat att köra med både miniform droppar och sempers magdroppar ?!

Inte roligt när dom små har ont och man inte kan göra nåt !

Hoppas att det går bra med ersättningen !

Vilka otroligt mysiga bilder du lägger in, jag vill också kunna ta såna fina kort !!!

Stor kram Malin

2012-01-03 @ 22:13:12
URL: http://etthusfylltmedkarlek.blogg.se/
Postat av: Emma

Viktor hade aldrig problem med magen och med bebis vet vi ju inte riktigt än...

Tråkigt att hon har ont och jag känner igen den där känslan av att man vill ta över sitt barns smärta och lidande. Det är hemskt att se dem ha ont!

2012-01-03 @ 22:28:54
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: Annica

Varför skall du börja med ersättning? Pga hennes mage? Min lilla tös har varit kinkig och ledsen i ca 1½ dygn nu, funderar på om det är något jag ätit som är problemet. Idag under förmiddagen var hon lugn och fin, sedan käkade jag middag (samma som igår) och då blev hon ledsen igen.

2012-01-03 @ 22:30:39
URL: http://nannica.se
Postat av: Sandra

Emanuel var mjölkproen allergisk men vi märkte det bara pga av att han skrek på kvällarna inget annat När vi sluta med mjölk sluta han skrika och när jag "råka" få mig blev de direkt skrik på kvällen.

Så funkar inte miniform testa ersättning utan mjölkprotein kan ju vara de ändå :)

2012-01-03 @ 22:31:55
URL: http://sandraemanuel.blogg.se/
Postat av: Sandra - mamma till Wilmer och joline

Usch då! Stackars liten!!! inte lätt med de små bebismagarna.

Min joline har haft en del skrikattacker pga magen mej inte så ofta. Men de fåtalet ggr räcker. Man känner sig otroligt hjälplös när man inget kan göra.



Joline har ätit ersättning i kombination med amning från ca 1 mån och det var det bästa beslut jag tagit. Hon var konstant hungrig och gick ej upp i vikt.. Hon åt i ca 1 h och sen ville hob äta snart igen.. Man satt tillslut och grät hemma för att man kände sig så otillräcklig och orättvis gentemot storebror som ville att man skulle komma å vara med honom.

Sedan hon fick ersättning har hela vår vardag fungerat oerhört mycket bättre. Hon är nöjdare, jag har tid för Wilmer och vi vågar ge oss ut, utan att vara orolig för att hon ska bli panikhungrig..



För att minska magknipet har vi ca 1 gång per dag gett sempers lemolac ersättning som ska vara bra vid matsmältningsbesvär och de har varit bra kombination.



Jag ammade och gav ersättning i kombination ett bra tag. Men övergick till att pumpa ur bröstmjölken just för att se hur mkt hon fick i sig. Något som är oerhört positivt med flaskan... Man vet exakt hur mkt de ätit :) men vid 4 mån slutade jag pumpa för då kom det inget längre..



Jag hoppas ni hittar något som funkar bra för dig, lo och hela familjen.



Kram

2012-01-03 @ 23:01:01
URL: http://Sandrasblogg.se
Postat av: Hanna- mamma till Theodor

Ditt inlägg fick mig att tänka till! Theodor har också orolig mage, han fiser enormt mkt, ha varit förstoppad ett par dagar, men nu börjar det komma igång igen. Han skriker oftast på kvällarna och nu har han börjat hosta och fått nässelutslag i ansiktet! Han kanske är allergisk mot mjölkprotein?! Vad sa BVC till dig ang. Lo? Måste ringa och höra med dom imorgon, vill ju inte att han ska ha ont om det går att göra ngt åt det! Han får redan minifom och sempers magdroppar men tycker inte det hjälper!

Tack för en superbra blogg!

2012-01-03 @ 23:19:35
URL: http://hannashusdjur.bloggplatsen.se
Postat av: Aggie

Googla Gripe water bums! Har inget barn men vänner som haft och det funkat är Gripe Water.



Du bara måste testa det. Har aldrig hört att de där vanliga magdropparna gör skillnad.



Lova att testa :-) Lovar att det fungerar!



Kramar!

2012-01-03 @ 23:37:43
Postat av: Blue Velvet - Vegas mamma

Sv; Vega skrek också i början och vi använde både Minifom, Sempers magdroppar och körde med NAN Pro 1. Idag har vi slutat med Minifom och kör bara med NAN Pro 1 och semper magdroppar. Körde "månen och solen" massage och även "Spring och hämta vatten". Och det hjälpte henne att fisa. Körde även med MAM nappflaska eftersom dom är mot kolik. Lycka till!!!

2012-01-04 @ 00:04:36
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: Lilian som bor i USA

Oh en så oerhört söt liten flicka! Kram Lilian

2012-01-04 @ 04:04:48
URL: http://konstigalilian.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vår dotter hade aldrig kolik, och jag är evigt tacksam. Men däremot fick jag tipset att inte vara snål med Minofomen, och det var vi inte!! Det var suveränt vid alla tillfällen hon hade besvär!! <3

2012-01-04 @ 05:23:28
URL: http://maiplu.se
Postat av: Yohanna

Förresten, har inte dina "följare" via Bloglovin ökat massor eller har jag helt fel för mig?! :)

2012-01-04 @ 05:24:16
URL: http://maiplu.se
Postat av: Hannah

NAN-HA, ska vara snällare mot magen tydligen. Verkar fungera på min pluttis. Annars semperdroppar eller miniform. :)

2012-01-04 @ 06:40:22
URL: http://hanshis.blogspot.com
Postat av: Anonym

min bäste väns minsting hade kolik och bebisen skrev just kvällstid i flera månader.. päronpure (1 sked om dagen) hjälpte lite

2012-01-04 @ 07:37:01
Postat av: ruby milo lova

Sv: ja det var jätteskumt men koliken beror ju på oftast att tarmarna inte är helt utvecklade så antagligen hade den väl växt till sig och botade loliken eller ngt. Jg såg att någon skrev om sempers ersättning som heter Lemolac. Den hade Lova och var jättebra. Den innehåller lite tarmbakterier oxå som är bra för magen :-)

går du påbvc i orminge? Vår gamla bvcsköterska slutade i forum och flyttade till orminge och hon var så sjjuuuukt bra. Lena Lulek. Hon var med om Lovas första månader och komed bra tips och förstid en så bra!! :-)

2012-01-04 @ 08:08:04
URL: http://rubykanoby.blogg.se/
Postat av: Janina - mamma till Nicolina och Joline

Vår Nicolina hade kolik när hon var bebis. Hon skrek VARJE kväll mellan 18-24, i ett sträck. Tog bara någon minuts paus ibland. Det blev bättre när vi började med Cuplaton droppar (vet inte om de finns i Sverige?). Det viktiga att komma ihåg om barnet har kolik, är att inte amma hela tiden fastän barnet vill det. Bebisar blandar ihop magknipet med hunger och TROR att de är hungriga, att amma extra mycket under skrikperioderna kan bara göra saken värre eftersom magen inte får "lugn och ro".



Hoppas det inte är kolik hon har! Och ifall det är till någon tröst så går kolik oftast om vid 3 månaders ålder, fast det är ju en bit kvar :/

2012-01-04 @ 09:20:34
URL: http://nicolinasmorsa.com
Postat av: Linda

Hoppas miniformen hjälper och att Lo har kunnat sova gott inatt utan magknip. Ha en fin dag!

2012-01-04 @ 09:43:23
URL: http://linchisblogg.blogspot.com
Postat av: britta bloggar

Stackare! Hoppas det går över snart!

2012-01-04 @ 09:48:49
URL: http://brittabloggar.se
Postat av: Linda Olsson

Usch, det där är inte kul! :(

Kevin va "kolikbarn" tjöt mest hela tiden kändes det som... Inget som hjälpte... Minifom hjälpte förresten i några dagar, sen hade de ingen effekt längre. Det va liksm bara att va uppe 24 timmar om dygnet och vagga ungen... blääh va trött man va kommer jag ihåg... Hoppas verkligen inte det håller i sig länge för Lo! Det är ju så synd om de små när de har ont :( Och synd om föräldrarna som typ är på väg in i väggen...jag kommer ihåg att jag va på väg in iaf. ;)

Ta hand om er! <3

Kramar

2012-01-04 @ 10:54:02
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Postat av: Sara ~ Mamma till Yrla och Noel

jag har ju haft den fantastiska "turen" att få 2 kolikbarn, Yrla skrek 3 timmar sov 1 timme skrek 3 timmar sov 1 timme DYGNET RUNT, med henne va de messmör i ersättningen å NAN som mildrade de lite, med Noel va de så att han hade kolik på kvällarna. med honom va de minifom i möngder, messmör i ersättningen ¨å å sempers lemolac ersättningsom hjälpte men vi började ge han välling redan vid 5 månader å då vart de bättre.

2012-01-04 @ 11:06:23
URL: http://mammatillyrla.blogg.se/
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Håller tummarna att det fungerar med ersättning och att du mår bättre och den lilla såklart...



Ingen erfarenhet av kolik sådär men när sonen var liten massera vi en hel del.. gick ju "kurs" på bvc så blev att man gjorde lite varje dag vid blöjbyten och liknande...



En bekant till mig hade svår kolik på sin tös och körde på magdroppar, båda sorterna alltså både miniform och sempers.



Hoppas du får bra råd och tips så din lilla mår bättre..

2012-01-04 @ 11:26:39
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Emelie

Tilda hade ju kolik, det började när hon knappt var en vecka. Första tiden skrev hon mest framåt eftermiddagarna och kvällarna. Men efter ett tag så var det från morgon till kväll, i säkert 2,5-3 månader. Jag kunde aldrig lägga ner henne när hon sov. Det var famnen som gällde. Jag förstod snabbt att det var kolik, bland annat för att det typ kom bubblor när hon bajsade.

Minifomen hjälpte LITE, utan den blev det totalt kaos, men hon skrev ju trots den från morgon till kväll. Men inte riktigt lika intensivt som när hon var utan.

Hoppas minifomen hjälper för Lo!

2012-01-04 @ 12:01:02
URL: http://notjustasummerlove.blogg.se/
Postat av: Sugarangel

Emil hade inte kolik men extrem magknip. Jag fick ge honom miniform-droppar innan varje amning, sen fick vi gå omkring och hålla honom i det klassiska kolikgreppet ibland och en och annan magmassage blev det.

Innan vi fattade vad det var så skrek han hela tiden i ren panik. Första gången han fick miniformdroppar var det som att trycka på en knapp, 30min efter intag så somnade han och sov i 4timmar!

2012-01-04 @ 12:21:03
URL: http://sugarangel.blogg.se/
Postat av: Ninni

Hallå igen tösen :D



Alltså, i dagsläget så har jag förstått att Elias inte fick tillräckligt med mat av mig, och BVC skyltar ju inte direkt med mjölkersättning... tillslut struntade jag i vad dom sa och vips så hade jag en ny, go och glad unge. Det var när han var ca 1,5mån. i 1 månads tid så skrek Elias nästan varje kväll. Det kunde vara cirka 20min per gång. Ibland bara en gång på kvällen, ibland nån gång på eftermiddagen OCH på kvällen.. det enda vi gjorde då var att bära omkring på han tills han somnade i famnen... han sov ju inte heller lillplytet, det var nåt han började med vid ersättningen.



Vi körde också minifom, men jag vet inte om det hjälpte, vågade dock inte sluta med det :o skrikerierna slutade efter 1,5mån och jag vill tro att det var magen SAMT hunger, iaf för vår gosse



hoppas du har de fint :)

2012-01-04 @ 12:48:51
URL: http://ninnzanlee.blogg.se/
Postat av: Maddox

Min dotter har kolik. Hon började skrika på natten redan andra natten på BB och sedan var det lugnare tills vi kom hem. Då bröt helvetet lös och vi gick med henne hela natten. Hon började alltid skrika mellan 23 och 01 och skrek till 06. Vi började då ge henne ersättning och sedan det har hon inte skrikit på natten. Nu brukar hon istället skrika hela dagarna och kvällarna. Vi började ge henne rela-drops och disflatyl förra veckan så vi hoppas bara det ska hjälpa. Det är ju nämnligen jag som är hemma med henne hela tiden och min ork börjar svika mig. När hon skriker brukar jag mata, byta blöja och försöka få henne att sova i runt en timme innan jag lägger henne i vagnen och så går jag själv till ett annat rum. Känns plågsamt att låta henne ligga och skrika, men alla har nog sagt att det är bättre än att jag blir så trött att jag börjar skaka henne.

Jag hoppas bara det ska gå över snart, gör ont i mammahjärtat då hon har ont.

2012-01-04 @ 14:26:25
URL: http://maddoxw.blogspot.com
Postat av: Malin - Mamma till Alice och Lowe

Lowe var en riktigt liten kolik bebis, och det måste varit dom jobbigaste månaderna jag varit med om :(

Det som blev bättre var nutramigen, tack gud för den mjölkfria ersättningen.



Lowe skrek mest på nätterna och kvällarna, då var det liksom värst. Det enda som hjälpte var att bära och massera hans lilla mage.



Hoppas det blir bättre!

KRAM

2012-01-04 @ 14:58:18
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Stina

Bella hade kolik. Hon skrek all vakentid. Inget hjälpte. Vi bar och bar och bar och för att någon av oss skulle få sova turades vi om att gå ut med henne i vagnen de jobbigaste timmarna 23-03. Vintertid. Alla sa att det var kolik. Jag var ständigt övertygad om att hon var sjuk. Vilket hon inte var. Läkarna sa att kolik går över efter 3-4 mÅnader och ofta över en natt. Jag kunde inte tro dem, men så en natt när hon var 3 månader slutade hon skrika. Helt tvärt. Det tog ett antal månader innan vår familj återhämtat sig av stressen som var helt sjuk. Kolla arkivet andra och tredje månaden om Bella i min blogg. Där står allt om kolik, ha ha!

2012-01-04 @ 16:56:23
URL: http://fladdor.se
Postat av: Spanienfrugan

vilken vacker sötnos du har!

2012-01-04 @ 17:44:01
URL: http://spanienfrugan.blogg.se/
Postat av: Jessica - mamma till alicia

Usch va jobbigt, stackarn :(

Vi trodde ju först Alicia hade kolik men det visade sig vara mjölkproteinallergi. Hon fick utslag och hade ont i magen..



När försvann det för Wilgot? Fick han också ont i magen eller bara utslag?

Hoppas det blir bättre med lilla Lo <3 Kram!

2012-01-04 @ 20:02:57
URL: http://lovelyeverafter.blogg.se/
Postat av: Therese

Min dotter hade magknip de första tre månaderna. Det som funkade för oss var att både använda Minifom och Sempers magdroppar. Den kombinationen + att jag tänkte lite på vad jag åt (inga kolsyrade drycker, vitkål eller lök) gjorde att hon för det mesta var en lugn och go tjej :)

2012-01-04 @ 21:20:40
URL: http://fivestepsback.wordpress.com
Postat av: Sandra - Mamma till Leon

Vi trodde också att Leon hade en sväng av kolik innan vi kom fram till att det var mjölkproteinet han inte klarade av. Jag fick sluta med precis allt som innehöll mjölkprotein och efter det fick vi en helt ny bebis. Från att ha skrikit konstant dom första 3 veckorna till att inte ha ont alls och vara lugn och go. Råkade jag äta något med mjölkprotein någon gång så märktes det på en gång på Leon då han började skrika och få ont i magen igen.

Tills han blev 3 månader fick jag utesluta mjölkproteinet, sedan gissar jag på att hans mage och tarmar utvecklats tillräckligt för att kunna hantera det för sedan kunde jag äta som vanligt.



Det finns ju mjölkfri ersättning på Apoteket också som du kan testa. Althera heter den :)

2012-01-05 @ 12:23:35
URL: http://ettplussett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0