Vad skulle ni ha gjort?

Detta hände imorse..
Det ringer på dörren. Jag är på väg att ställa mig upp för att gå och öppna men ber Staffan gå då jag inte har någon bh på mig under tröjan (japp!). Staffan går och öppnar. Utanför står en tjej 25-30år (jag såg henne aldrig och staffan är sämst på ålder). Jag hör en ljus röst som ber om ursäkt för att hon stör. Efter en stund hör Staffan säga "Nej tyvärr, det går inte. Vi har barn här inne. Du får gå någon annan stans. Tyvärr." Hör dom tissla och tassla ett tag till innan Staffan stänger dörren och låser illakvickt.

Han kommer in och ser mäkta förvånad och fundersam ut och jag frågar vad det handlade om..
Det var tydligen så att denna tjej frågat om hon fick komma in då hon blev jagad av sin pojkvän som var i trapphuset. Staffan förklarar det jag hörde, att vi har barn här inne och att det tyvärr inte går. Då hade hade hon tydligen försökt gå in i alla fall men Staffan hade nekat och stängt dörren. Tjejen i fråga såg normal ut, lite risigare bara. Inga skador osv. I samma veva som detta sker så hör vi hur det ringer på några trappor ner vilket gör det ännu skummare. Det är ingen som pratar, springer i trappor eller så..inget rop utan bara ett pling längre ner. Det är ofta folk ringer på vår dörr och vill sälja, prata eller predika om något. Nåväl..

Vad fasiken hade ni gjort? Hade ni släppt in? Jag hade gjort det om hon var skadad. Men jag riskerar samtidigt att bli indragen i en massa skit. Det är inte något man vill ska ske när man har sitt hjärtansbarn hemma. Staffan kände att inte var så pass allvarligt så han ville riskera Wilgot. För vem vet vad som hade skett om det nu var så att hennes pojkvän jagade henne, om vi hade släppt in henne alltså. Jag tror inte det var så allvarligt.. Vi hörde inga fler ringklockor eller spring i trappen. Såg inget utanför heller.



Svar till Sarah!

Sarah om Vad skulle ni ha gjort?:
Du skämtar med mig va? Menar du på fullaste allvar att ni inte släppte in någon tjej som bad om hjälp för att hon var i fara? Herregud. Det värsta jag har hört. Hoppas du får vara med om samma sak. Fruktansvärt egoistisk och så typiskt svenskt.


Svar:
Nej vi släppte inte in denna tjej. Då det inte fanns några tecken på att hon tala sanning. Inga skrik, inget rop, spring i trappor, inga skador, ingen hysterik, inga tårar, ingenting. Hade vi hört eller sett något så självklart, självklart hade hon fått komma in. Men samtidigt har vi vår son och blivande dotter här inne. Om något skulle hända dom pga av att vi släppt in en människa så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Mina barn är mitt allt.
Då tar jag hellre risken att få dåligt samvete över denna tjej. Och ber om att hon hittade någonstans att komma in om, om det var så att hon blev jagad. Att det är speciellt typiskt svenskt vet jag inte. Jag lovar dig att om vi hade fått minska tecken på att hon var i fara, ett skrik i trappen eller vad som helst så hade hon fått komma in. Att du hoppas att jag ska få vara med om samma sak det är ju bara ren idioti.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Du skämtar med mig va? Menar du på fullaste allvar att ni inte släppte in någon tjej som bad om hjälp för att hon var i fara?



Herregud. Det värsta jag har hört. Hoppas du får vara med om samma sak. Fruktansvärt egoistisk och så typiskt svenskt.

2011-09-10 @ 12:54:18
Postat av: Familjen iHusvagn - Nu börjar resan!

Fan vad sjukt! Men tänk om det var på riktigt? Hoppas att hon hittade någonstans där hon kunde komma in ifall det var så. Men som du säger, man vill ju inte bli indragen i massa skit heller, hmm.

Vet inte vad jag hade gjort.

2011-09-10 @ 13:02:53
URL: http://www.ihusvagn.se
Postat av: Lina

Jag hade nog gjort som du, släppt in henne om man såg att hon var skadad och väldigt rädd. Väldigt svår situation när man har barn hemma, hade nog försökt se till att barnen höll sig undan iaf.

2011-09-10 @ 13:44:39
URL: http://aderia.blogg.se/
Postat av: Em - Mamma till Malva & Liten i magen.

Svår situation det där. Det vore ju jättehemskt om jag var jagad och försökte hitta en tillflykt, men inte blev insläppt någonstans. Självklart skulle jag också må grymt dåligt om jag vägrat släppa in någon som senare visade sig råka riktigt illa ut.



Samtidigt är det en stor risk man tar om man släpper in någon helt främmande i lägenheten; hon kunde ha haft vapen på sig, droger, hon kanske var drogpåverkad med en tendens att bli agressiv, våldsam och farlig. Har man små barn i huset eller är ensam hemma tycker jag inte alls det är fel att inte släppa in någon som ringer på. Vad är det som säger att, bara för att hon är kvinna, hon absolut talar sanning och inte är farlig?



Ni såg ju heller inga som helst tecken på att hon faktiskt var i fara... Kalla mig räddhare, men jag brukar aldrig ens öppna dörren om det ringer på här. Inte om jag är ensam hemma eller ensam med Malva. Är det akut får de väl ropa genom dörren vad de vill, komma tillbaka en annan gång eller slå en signal på telefon. Det är så mycket skit som händer i världen varje dag och de senaste åren har det varit väldigt mycket incidenter där folk ringt på dörrar och sedan tvingat sig in i lägenheten för att råna/våldta/misshandla. Det är tråkigt att inte kunna lita på folk, men speciellt i de situationer då mitt älskade barn är hemma så är jag hellre en misstänksam surtant än en naiv fröken blåöga... Något annat har jag liksom inte råd med.

2011-09-10 @ 14:52:50
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/
Postat av: K a j s a j i

Ojj, jättesvår situation. Jag tror faktiskt inte heller att jag låtit henna komma in, just för att man inte vet vad man blir inblandad i och när man har småbarn också. Och såklart hade det varit en annan sak om hon varit skadad eller liknande, eller om killen verkligen jagade henne och hon grät och var jätterädd. Beror ju verkligen på situationen men det är verkligen inte självklart att man släpper in en främmande människa i sitt hem sådär.



Jag hade nog ringt polisen istället, och förklarat situationen.

2011-09-10 @ 15:55:31
URL: http://kajsaji.com
Postat av: Ruby, Milo och Lova

alla är vi olika men jag hade släppt in tjejen. kanske inte bjussat henne på fika men hon hade absolut fått gå in ringa polisen i lugn och ro. skulle inte kunna ha det på mitt samvete OM det nu var så att ngt hemskt skulle hända henne. dessutom vet jag att det var en fybubblans skogsfest på telegrafen inatt/iförmiddags med en jädra massa människor och där tar folk det ena och det andra kan jag lova. denna tjej kan antingen käkat ngt knäppt eller hennes kille. vad vet jag... men hon kom säkert därifrån.

Svårt dedär men man vet väl bäst vad man vågar göra och inte. inge fel med de..

2011-09-10 @ 16:31:21
URL: http://rubykanoby.blogg.se/
Postat av: Magistermutter - Med en liten grabb i magen

Där jag bor händer inte sådana saker. Peppar, peppar. Men både jag och sambon är väldigt mån om människor så att vi hade nog släppt in henne om det mot förmodan skulle hänt även fast hon inte grät eller om det inte var några skador som man kunde se, en del kan ju gråta medan andra har väldigt svårt för det. Men samtidigt så kan jag förstå att ni inte ville göra det! Hemska saker man bara trodde hände på film händer ju faktiskt nu i verkliga livet.

2011-09-10 @ 17:35:49
URL: http://magistermutter.blogg.se/
Postat av: marina

jag håller me dig!

Så länge man har sitt barn hemma och tjejen ifråga inte va skadad så hade ja inte släppt in henne. Kan va egoistiskt tänkande, men också en försvars mekanism. Varför ska man riskera nåt för sitt barn? Hon kan lika gärna ha ljugit och bara ville komma in för att stjäla saker?

2011-09-10 @ 18:20:24
URL: http://erikssonxtre.blogg.se/
Postat av: Sanna, Liam och Sagas mamma

Jag tycker ni ska ringa polisen. Låter som såna där ligor man läser om som lurar sig in och stjäl. Men det kan ju vara så att hon behövde hjälp också och hur som så borde polisen få veta. Jag hade inte heller släppt in människan om hon inte var skadad eller så. Inte med barn hemma...

2011-09-10 @ 20:15:36
URL: http://sansai.blogg.se/
Postat av: Patricia, Wiljas mamma & bebis i magen.

Förlåt.. Men jag vet hur de är att vara denna tjej, även om inget är panik utåt så har jag fått hjälp från grannar. Hade jag inte, så vågar jag inte ens tänka vad som kunnat hända. Så utan att tveka, hade jag släppt in henne...



Ett argument som: hon såg inte skadad ut räcker tyvärr inte för mig!

2011-09-10 @ 20:34:00
URL: http://mammasangel.blogg,se
Postat av: Blue Velvet

Jag tycker det låter som att ni gjorde helt rätt. Hade nog inte heller släppt in henne. Möjligtvis om jag hade sett henne blåslagen eller hört pojkvännen... osv.

Tycker du ska fråga de andra grannarna om de också hade henne ringandes på deras dörr. Jag skulle bli väldigt skeptiskt eftersom det finns folk i dag som lurar en riktigt bra och sen sitter man där... och känner sig så dum att man gick på det.

Däremot hade jag kanske sagt, "Tyvärr... Men jag ringer gärna polisen åt dig!"

2011-09-10 @ 22:34:14
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: sara

Jadu jag vet inte. Första reaktionen är att släppa in henne. Men å andra sidan vet man inte vad som kan ske då. Hon kan haft vapen och nå helt oärliga avsikter för detta. Vilket dilemma, usch! Obehagligt också!

2011-09-11 @ 08:15:25
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: alexandra mamma till Tove och pysen i magen

Jag tycker ni gjorde rätt.. man vet ju aldrig.. men som du sa hon var inte skärrad och illa däran. Hade ni nu hört annat ljud från trappen så hade det ju varit annorlunda..



men det första jag tänkte var att det var någon som ville komma in för att sno saker. Det blir ju tyvärr allt vanligare.. och man vet ju aldrig vad folk är kapabla till..



jag tycker som någon annan skrev här uppe.. ring polisen och tala om vad som hänt. skulle det nu vara så att hon blivit jagad så lär ju det ha blivit polisanmält under dagen. och är det en liga som är ute för att sno grejer så vet ju polisen det och staffan kanske kan ge lite signalament iaf..

2011-09-11 @ 09:26:49
URL: http://axdal.se
Postat av: Em - Mamma till Malva & Liten i magen.

Jag måste bara tillägga att jag lade fram detta scenario för Pete igår kväll när han kom hem och frågade vad han skulle gjort. Han är världens mest sociala och snälla människa, bryr sig om allt och alla och har nog aldrig ens gjort illa en spindel. Men hans första reaktion var "Eh, nej, hon hade inte fått komma in så länge hon inte var skadad. Absolut inte om Malva och Liten var hemma." Jag trodde faktiskt han skulle sagt att han självklart skulle släppt in henne, men som sagt... Det kanske är annorlunda på mindre ställen, men vi bor i storstan och tyvärr är det 2011 och inte 1950 längre :/



Hade det däremot varit någon granne, någon vi kände igen, så hade det kanske varit en annan sak.

2011-09-11 @ 12:21:45
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/
Postat av: Kathy

Jag kör lite på samma bana som Patricia, jag vet också hur det känns att vara denna tjej. Min f.d. var inte dum, knackade jag på en grannes dörr så gjorde han sig inte sedd, men jag hade godtrogna grannar och det är jag glad för. Paniken måste man uppleva för att förstå. Hade du däremot varit ensam hemma med Wilgot kan jag köpa ditt argument, men ni var två vuxna hemma och borde kunna ha hand om en sådan situation..

2011-09-11 @ 15:21:08
Postat av: Jennie- Inredningsglad småbarnsmamma

Svår fråga. Kan ju vara någon luring som inte alls behöver hjälp eller så blir man indragen i nåt. Barnen kommer ju ALLTID först så jag... Knivigt man vill ju inte att någon ska råka illa ut!

2011-09-12 @ 10:02:20
URL: http://kampan.blogg.se/
Postat av: Malin - Mamma till Alice & Lowe

Jag hade nog inte släppt in, man vet ju aldrig =/

2011-09-12 @ 17:14:57
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Em - Mamma till Malva & Liten i magen.

Höhö, förlåt men jag kan verkligen inte släppa detta! Var tvungen att fråga både mormor och moster om detta igår och båda två sa blank NEJ. Mormor sa att hon nog hade erbjudit sig att ringa polisen åt henne om hon väntade utanför, men aldrig att hon hade släppt in någon, speciellt inte om hon hade haft barn där.

2011-09-13 @ 08:52:22
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/
Postat av: Emelie - 18år & mamma till Elias.

Hade absolut inte släppt in henne!

Och om ni bor i ett taopphus antar jag att det finns minst fem till att ringa på hos!

2011-09-13 @ 11:52:04
URL: http://nilsonee.wordpress.com/
Postat av: Jennie- Inredningsglad småbarnsmamma

Ja i de flesta fall är det nog bra att lyssna på den!

2011-09-13 @ 16:13:16
URL: http://kampan.blogg.se/
Postat av: Marie, mamma till Elsa

Jag hade gjort likadant, men kanske erbjudit mig att ringa polisen åt henne när vi stod i porten. Men jag hade inte släppt in henne till mig om jag hade elsa hemma eller var ensam.



2011-09-14 @ 20:42:16
URL: http://mahii.blogg.se/
Postat av: johanna

Eller så kan det vara ett trick för tjuvar också sånt där. Hört om något liknande, och det var stöld försök.

2011-10-19 @ 10:33:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0