Plastikkirurgi, rätt eller fel?

Vad anser ni om att förändra kroppen genom plastikkirurgi efter en graviditet? Som dom flesta vet så är det inte många som får tillbaka sin gamla kropp. Kroppen förändras helt enkelt. På gott eller ont. Men är det rätt eller fel att vilja göra något åt det? Ska man förändra naturens gång?

Efter att ha sett avsnittet om mammor som vill förändra sin kropp i SVT's serie "Skönhetsbubblan" så tog jag ett beslut. Jag pratade med Staffan i tron om att han skulle säga BIG NO. Men det gjorde han inte. Han är helt med på min tanke och inom snar framtid så kommer jag ligga under kniven. Ett gemensamt beslut och det är med vår gemensam ekonomi jag kommer göra detta. Jag har burit våra två barn och det är min kropp som förändras.

Jag ska göra en bröstförstoring.
Efter mina 2 graviditeter så har mina bröst blivit något helt annat än bröst. Jag hade knappt några tuttar innan och kan säga att jag abslut inte har några nu. Helan och halvan brukar jag kalla dom. Jag är alltså FÖR plastikkirurgi efter graviditetens gång. Jag kan säga att jag hade aldrig gjort en operation om det inte hade vart så att mina boobies hade förändras efter mina graviditeter.

Men detta är min åsikt. Skulle vara roligt att höra vad ni tycker.

Kommentarer
Postat av: L

Jag är för, OM man gör det av samma eller liknande anledning som dig. Jag gillar inte att folk/unga kvinnor opererar sig tills dom är helt söndriga. Okej om man förstorar/förminskar bröst, rättar till en hängig kropp(ex. Mage, lår, armar). Men när dom verkligen är helt förstörda har det gått för långt. Jag skulle jättegärna oxå göra en bröstförstoring trots att jag har rätt stora bröst. :)

2012-04-30 @ 13:30:02
Postat av: wiljanattlyckas

Jag är för, absolut! Jag vill också göra en bröstförstoring, men vet dock inte om jag vågar! :p haha. En kompis till mig gjorde det för ett tag sedan och det blev skit snyggt! :-)

2012-04-30 @ 13:35:10
URL: http://wiljanattlyckas.blogg.se/
Postat av: Ruby, Milo och Lova

man ska absolut trivas med sin kropp och är plastikkirurgi den enda utvägen så fine :) Själv kommer jag kirra min mage när ekonomin säger till :) Vägrar gå på stranen utan linne. magen hänger och jag har ändå tränAT den rätt väl men med Milo gick jag upp 35 kg och har sedan gått ner allt vilket har satt sina spår... Mår man inte bra över det tycker inte jag att man ska plåga sig själv för att det är naturens gång :)



När ska du göra tuttisarna? Kul för dig:)



Kramar

2012-04-30 @ 13:37:48
URL: http://rubykanoby.blogg.se/
Postat av: Renata - gravid v 37

Klart man ska operera sig om man vill det! Jag har nästan gått och väntat på att bli gravid så jag kan förminska mina bröst. Har velat göra det väldigt länge och kände att det knappast var lönt innan jag fick barn. Så jag tänker också operera mig fast tvärtom ;)

2012-04-30 @ 13:46:41
URL: http://renatas.blogg.se/
Postat av: ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥

såg oxå de där å tycker att man väljer sånt själv!

jag ska oxå göra en OP lyft samt förstoring av bröst

2012-04-30 @ 13:51:38
URL: http://www.melissasprinsar.com/
Postat av: Natti

Jag är kluven då de kommer till de där, men så länge man mår bättre av att göra det, så varför inte? Men det finns gränser där, säger emot mig mycket i denna fråga men så länge en mår bättre av det så varför inte?

Jag har legat under kniven förut ett ex antal gånger, men av andra anledningar. På så sätt har jag nig fått lättare inställning till plastikkirurgi.

2012-04-30 @ 13:59:49
URL: http://blogg.rosed.se
Postat av: Elin

Helt klart för om man känner att man behöver det, men man blir ju inte lyckligare av en operation på samma sätt som 5 kg ner alltid blir 5 kg ner till. Självklart ska du göra det om du vill, det är ditt beslut. :)

2012-04-30 @ 14:02:30
Postat av: Sara

Jag var nog lite mot innan jag själv blev gravid och gick genom förlossning. Men nu har man mycket mer förståelse för det och jag tror jag gärna skulle någon dag fixa dem här felen som man grämer sig enormt över just nu. Så jag är för.

2012-04-30 @ 14:04:22
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Cissi

Har ni inte vettigare saker att lägga pengar på?

2012-04-30 @ 14:05:30
Postat av: Johanna

Alltså jag tycker det inte är fel någonstans. Folk väljer ju själva sina anledningar och jag förstår dig helt och klart efter graviditet. Jag själv vill göra bröstförstoring men ska vänta tills barn nummer 2.



Lycka till och jag är glad för din skull! :)

2012-04-30 @ 14:09:01
Postat av: Anna-Ellies mamma

Tråkigt med ditt missfall, vet inte hur det känns men jag kan tänka mig! <3

---------------------------------------------------------------------

Jag är också FÖR!

Jag kommer förmodligen också göra något åt mina så kallade bröst! Dom är som två taxöron tycker jag , haha..

Men när jag inte ammat på hela natten så ser dom bra ut, då är dom fulla med mjölk!

Och strunta i vad andra säger, det är du som ska trivas med dig själv och din kropp , och om man inte gör det är det ens eget val om man vill operera sig :)

2012-04-30 @ 14:09:49
URL: http://livetmedkarleken.blogg.se/
Postat av: Jeanette-Längtar till USA resan!

Jag är helt för när det gäller efter graviditet såg också skönhets bubblan och tyckte så synd om henne caroline? hette hon va?

Inte kul och se ut att man är gravid fast man inte är de te.x.

Så tycker det är helt rätt av dig att förstora brösten.

Man ska vara nöjd med sin kropp och kunna visa den.

Kram

2012-04-30 @ 14:12:24
URL: http://jeanette.blogg.sem
Postat av: Jeanette-Längtar till USA resan!

Blev fel bloggadress ;) så rätt.

P.s skulle själv göra OP efter graviditeter!

2012-04-30 @ 14:13:07
URL: http://jeanettem.blogg.se/
Postat av: Emma - Mamma till Viggo & Melker.

Jag vill med göra en bröstoperation... Dock inte nu. Har inte råd och vill först veta att jag fått "alla" mina barn, så jag är klar på den fronten först liksom... Förstår dig precis! Jag känner inte alls igen mina bröst, dom är små och känns "tomma", hur jag än försöker få dom att se fylliga i olika bh:ar så går det inte... Dom har förändras så mkt efter upp och viktnedgångar och två graviditeter och amning. En dag vill jag känna mig som kvinna igen ;)



Har du redan fått ett datum till när det ska ske?



Hoppas ni får en trevlig valborg! :)

Kram

2012-04-30 @ 14:16:01
URL: http://emmashjartan.se
Postat av: Agnieszka-2barnsmorsan

Jag ska också skaffa mig ett par bröst en dag, men det blir när ekonomin tillåter för nu när jag pluggar och inte tjänar så mkt pengar så känns det inte som prio 1, men en vacker dag!



Man ska göra det som känns bäst för en själv!



kramar

2012-04-30 @ 14:27:25
URL: http://agnieszka.blogg.se/
Postat av: Denize - Ensam morsa till E&E i Spanien - Foto

Det är upp till var och en. Personligen tycker jag att så länge man gör det för sig själv och har pengarna till det så why not? Om man nu skulle må bättre av det.

Dock skulle jag aldrig ta ett lån för att fixa snyggare boobs, som många gör idag. Jag får helt enkelt vänta tills den dagen jag är rik i sådana fall ;)

2012-04-30 @ 14:34:33
URL: http://denize.se
Postat av: sandra & bebis i magen

FÖR. Såklart!

Om det finns något som kan göra att människor mår bra/bättre. Får bättre självförtroende och sådär, så är det BIG YES på det.

Klart du ska operera dig om det kan få ditt självförtroende att stiga eller om du kommer må bättre/känna dig vackrare efter ingreppet :)



Jag tycker det är superbra att man kan göra sånt idag, förstora/förminska osv.

Saken är den att folk fått för sig att om man förstorar brösten så är man missnöjd, man vill vara "speciell" osv.

Men det är samma sak för dom som förminskar bröst osv. Dom gör det av anledningar som problem med rygg, men även för att det kan vara så att dom tycker dom är för stor för sin smak.

Jag har sagt det och funderar själv på att göra ett ingrepp efter min graviditet.

Jag har alltid haft stora bröst, och antagligen kommer dom bli värre nu när jag är gravid.

SÅ jag kommer förminska mina bröst efter min graviditet, så småningom!



Självklart kommer jag överväga NÄR det blir, beroende på om jag kommer kunna amma mina framtida barn :)

2012-04-30 @ 14:39:47
URL: http://sandraeleonor.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Har inte kommit mig för att kommentera ditt (ert) förlorade barn, har inte riktigt vetat vad jag skulle säga... Men jag beklagar verkligen och tycker det är så tråkigt att du ska behöva genomgå det samtidigt som du lider av depression! Livet är så orättvist ibland!!!



Angående plastikoperation är jag både för och emot... Jag tycker på ett sätt att man inte ska "förändra" livets gång samtidigt som jag förstår att man inte kan acceptera sin nya kropp! På något vis tycker jag att det finns så mycket andra saker som är viktiga än ens kropp. Jag fick ett friskt barn som gör mig helt tokig ibland, men som skänker mig en enorm lycka, vilket inte en "perfekt" kropp skulle göra på samma sätt. Är du med på hur jag menar? Haha! Jag har en "degklump" till mage och hängpattar, ÄNDÅ kan jag känna att Joline är så värd det! Vissa dagar önskar jag att jag såg ut som före graviditet och amning, men andra dagar (som idag) är jag stolt över att min kropp bar på det finaste som finns i 9 månader och kunde göra henne mätt första halvåret i hennes liv!

Massor av svammel, haha ;) men man ska SJÄLVKLART GÖRA SOM MAN SJÄLV VILL! Det är din kropp :)

2012-04-30 @ 15:11:38
URL: http://mammatillenflicka.blogg.se/
Postat av: ♥ Tirja ♥ - I väntan på ett syskon!

Jag vill också göra en bröstoperation efter att jag ammat och fött nästa barn.

Fast inte åt samma håll som du, jag vill göra mina mindre (blir ju automatiskt ett lyft också) för mina växer så otroligt mycket att jag knappt hittar en bh i dagsläget, och det sliter så på ryggen!

Men det får jag ta den dagen ekonomin tillåter det!



Jag tycker att man oavsett anledning ska få ändra på sig (om man har ekonomin för det) för att må bra.



Jag skulle vilja göra en bukplastik med då jag är förlöst med snitt och fått sånt hemskt häng på magen. Men allt kostar ju så otroligt så man får väl se när och om det blir en senare!



Jag hoppas för jag trivs inte alls med hur min kropp blivit efter första graviditeten och jag lär inte trivas mer med den nu efter andra!

Men i första hand ska jag träna och hoppas på att det blir bättre iaf!

2012-04-30 @ 15:17:11
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Louise Hedblom

Jag har i snart fyra år haft funderingar på att göra en bröstförstoring, men det är i dagsläget ingenting som kommer att bli av eftersom karln min säger att han skulle lämna mig om jag förändrade min kropp på det sättet. Jag har relativt liten byst (75B) och anledningen till att jag vill göra en bröstförstoring är att jag känner mig som en karl upptill! Vem vill vara tillsammans med en människa som är hälften karl, hälften kvinna?!



Jag förstår inte felet i att plastikoperera sig. Den som inte är nöjd med sin hårfärg springer till affären eller frisören och färgar håret, eller hur? Vi gör saker dagligen som påverkar det mamma och pappa gav oss: hårfärg, smink osv. Varför skulle det vara fel med att plastikoperera sig då? Det är fortfarande samma princip: man ändrar någonting man inte är nöjd med.



Jag är FÖR plastikoperationer - så länge det inte går till överdrift.

2012-04-30 @ 15:44:27
URL: http://hedblom.blogg.se/
Postat av: maria

Hej Denise! Det tycker jag är helt rätt! För är det så att man "tappar" sina bröst helt efter att man fått barn kan jag förstå om man vill göra en förstoring! Själv har jag inte behövt det, men jag tycker definitivt att man inte ska behöva må dåligt som kvinna över att vara helt platt :( så jag tycker du gör helt rätt! kram

2012-04-30 @ 16:19:13
Postat av: monia - mamma till Tuvalie

Jag är för jag också, och ska absolut göra en bröstförstoring när jag har fått så många barn jag vill ha :)

2012-04-30 @ 16:30:37
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Har alltid varit emot att ändra med hjälp av kniven och är det väl fortfarande MEN, det stora men. Hatar och mår verkligen sjukt dåligt för mina bröst. Som just nu inte är bröst. Är liksom mest hudveck på överkroppen. där är verkligen inget kvar... inga kläder är snygga eller roliga längre...



Men vågar inte, vågar verkligen inte och hade aldrig haft råd heller...

2012-04-30 @ 17:19:21
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag är för plastikkirurgi till en viss del. Om jag skulle få hängtuttar efter att jag fått barn hade jag också velat göra något åt det. Så det tycker jag är helt okej. Men att hålla på med ansiktslyftningar, operera läpparna och näsan eller skaffa bröst som är stora som fotbollar tycker jag är helt patetiskt! Men det är ju upp till var och en att göra vad man vill med sin kropp.

2012-04-30 @ 17:23:12
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: Emma - mamma till två

Jag skulle kunna tänka mig art göra ett lyft av brösten.

Jag har alltid haft stora bröst och tyckt att det varit besvärligt åt det håller så ett lyft som sagt och eventuellt en förminskning.



Tänker på dig i allt du går igenom. Har ingen aning om hur jag ska uttrycka mig för att du eventuellt ska känna dig lite bättre men tänker på dig som sagt och förstår att du lider!

2012-04-30 @ 17:23:40
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: Sophie

Då passar jag på att varna! Min syster är tjejen som visade upp sina förstörda bröst i samma avsnitt, Alexandra. Hon opererades på Proforma Clinic i Stockholm av Carl "Calle" Gustafsson. Så akta dig!



Kram Sophie

2012-04-30 @ 17:49:19
Postat av: Jenny - mammaliv i Nashville

Enligt mig är det upp till var & en & jag skulle aldrig döma någon som gjort en eller tio operationer!

Men jag tycker samtidigt det är ledsamt att vi inte kan vara nöjd med det vi har & hur vi är skapta.

2012-04-30 @ 17:55:24
URL: http://jennybenny.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag är helt och hållet på din linje då jag själv fixat brösten, eller rättare sagt så håller jag på och fixar dom. Nov 2010 gjorde jag min bröst operation, lyft + silikon. Okt 2011 gjorde jag en korrigering då det behövdes lyftas lite till. Nu väntar jag på tid för återbesök och tror faktiskt att det kommer bli en korrigering till då det inte ser klokt ut för tillfället.

Är det något du undrar över så är det bara att fråga. :)

2012-04-30 @ 18:10:12
Postat av: Trees, mamma i London

Ja man ser ju hur sina brost forandrats sedan bebisen kommit och amningen osv. sa jag forstar v e r k l i g e n mammor som fixar dom efter alla sina barn,

men jag ar for feg for nagot sadant, eftersom det inte ar naturligt.. eftersom man lagger i nagot i kroppen som inte ar naturligt sa jag kommer inte gora nagot at det :) Dom ser ju annorlunda ut just for att jag har min fina tjej har hos mig!

Men som sagt, forstar folk som gor det!

KRAAM

2012-04-30 @ 18:21:38
URL: http://mangofisk.se
Postat av: Blue Velvet - Vegas mamma

Du kommer li jättefin gumman!

2012-04-30 @ 18:48:56
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: Nina - Glamourmamman

Modigt av dig att våga ta den här debatten mitt i allt elände du har varit med om... Hoppas att du får snälla kommentarer.



Jag själv är lite kluven, men jag förstår absolut dem som vill operera brösten efter sina graviditeter - det händer ju oftast en del med dem ;-) Lycka till!



Kramar

2012-04-30 @ 19:03:17
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Maria - Hästägare och Personlig tränare

Jag är väl inte så mycket för plastikoperationer bara sådär men att få fixa brösten efter att ha fått barn är något jag själv haft i tanken. Såklart beroende på hur de förändrats och då för min egen skull :)

2012-04-30 @ 19:11:47
URL: http://mijas.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag tycker som du. Har man fött barn och är färdig så tycker jag man får göra precis som man vill. Man måste ju trivas med sin kropp.

2012-04-30 @ 19:58:21
URL: http://harligafamiljen.blogg.se/
Postat av: Marina - mamma till 5

Oh så jag skulle vilja trolla bort min mage, den där envisa bulan som vägrar försvinna.. Men om jag kommer göra det? Knappast då det är en sån pass stor operation..

Efter graviditet passar jag väl ändå in.. Jag opererade mina tuttar efter mitt tredje barn.. Inte för att de förändrats, nej absolut inte.. Mitt problem har istället alltid varit att de är för små..

Jag tänkte alltid när jag var mindre att, när jag blir gravid, då kommer jag få tuttar.. Efter tre barn så gav jag upp!

( har heller aldrig haft tillräckligt med mjölk, vet inte om de är något samband med storleken )

Efter det så har jag fått två barn till och har aldrig varit problem med amning, ja förutom att det inte räcker till de såklart! ( om något så har det nog varit lite mer i dem efter op )

Jag gjorde mina på Proforma clinic i Stockholm, verkligen en jätte mysig klinik med underbar personal.. ( speciellt sköterskorna )

Plus i kanten att de var billiga oxå.. =)



Visst, självklart ska man väl vara nöjd med sin kropp, men det är otroligt bra att det går att göra något åt saken man är missnöjd med oavsett om det är utan graviditet eller efter en sådan..



You go girl! =)



Kram

2012-04-30 @ 20:09:06
URL: http://snuttsies.blogg.se/
Postat av: Stina

Jag är generellt emot "skönhetsoperationer" då jag anser det vara förenat med för höga risker med att genomföra operationer. Så ja, jag är emot. Något annat jag tänker på är att det är vi som sätter våra ideal och jag skulle inte vilja att mina döttrar kom till mig med ett dåligt självförtroende pga små/stora bröst eller annat. Sen om du opererar dig, lägger jag ingen värdering i. Det påverkar alltså i te vad jag tycker om dig - det goda överväger det "onda" (här tar jag för givet att du är trevlig och har andra bra värderingar som väger tyngre :-) trots att jag inte känner dig irl)! Kram Stina

2012-04-30 @ 20:16:53
URL: http://stinan.se
Postat av: Annica

Tycker det är upp till var och en om man vill operera sig eller ej. Jag har själv funderat på att lägga mig på operationsbordet men då för att göra en bröstförminskning. Jag hade enorma bröst redan innan jag fick barn, nu har de blivit ännu större :/



Innan man lägger sig under kniven är det dock riktigt viktigt att man läser på, att man vet vad det innebär, vad det finns för fördelar, nackdelar, risker osv.



Och snälla, för att minska lite på alla risker, gör operationen i sverige!

2012-04-30 @ 20:19:18
URL: http://nannica.se
Postat av: Josephinewestling - Mamma till Vira

jag är inte emot det men tror inte jag själv skulle göra det. Inte ännu iaf.

även fast min kropp ändrats helt. fått hängpattar osv. haha. men jag har fortfarande bröst. isåfall bara ett lyft för min del, för större vill jag absolut inte ha ;)



men jag tycker absolut att man ska göra det om man inte trivs med sin kropp osv.



kram

2012-04-30 @ 20:43:55
URL: http://josephinewestling.blogg.se/
Postat av: Anonym

nu sjönk du ännu mer i mina ögon..

2012-04-30 @ 20:50:45
Postat av: Anonym

alltså allvarligt Denise så hade jag redan förväntat mig detta av dig då du redan är blåst och helt up fuckad i huvet

2012-04-30 @ 20:51:30
Postat av: Saga -mamma till Emilia

Jag tycker att det är helt upp till var och en! Har själv alltid tänkt att jag aldrig skulle göra en skönhetsoperation.. Men håller helt med vad du säger om brösten efter graviditet! Och jag har faktiskt tänkt lite på det själv. Men då vill jag nog göra det när jag har fått de barn jag vill ha.

Kram

2012-04-30 @ 20:57:13
URL: http://emiliasmor.blogg.se/
Postat av: Hanna

Förstår precis hur du känner. Efter tre barn är mina bröst bara en skugga av sitt forna jag. Hade jag haft ekonomin och modet så hade jag lyft mina bröst.

2012-04-30 @ 21:29:38
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag är helt för att folk följer sin egen vilja & gör det man vill - dvs är jag HELT för operationer också :) INGEN bestämmer över dig kropp, INGEN bestämmer över min - bara jag själv :)



Jag kommer också göra brösten sen, jag har fortfarande stora bröst (70D) trots graviditet & det är inge större "fel på dem". Har vad många kallar "drömbrösten" trots en grav, men det är fortfarande så att dom inte känns 100% fasta som förut - dom är fasta, ja, dom hänger inte, nej - men JAG känner skillnad. De räcker för mig :)



Synd att det ska vara så dyrt, jag är sån som är SÅ otålig & orkar aldrig spara till saker, så jag lär få ta en lön & leva lite knapert en månad ist ;)



Berätta gärna var du tänkt göra & hur?

2012-04-30 @ 21:31:29
URL: http://inwe.se
Postat av: nina - mamma till Ludwig <3

Håller me! Skulle också vilja fixa till brösten,kanske inte förstora men fixa till dom :)

2012-04-30 @ 21:38:02
Postat av: Sandra Michelle

Jag är för. Jag har själv gått igenom två graviditeter och ammat två barn. Jag ser definitivt inte ut som innan jag fick barn. Jag vill göra en del ingrepp. Bland annat bukplastik, bröstlyft och bröstförstoring. Men jag kommer att vänta tills jag är helt säker på att jag inte ska ha fler barn. Vore ju tragiskt om jag hade lagt tusentals kronor på något och så blir det samma visa en gång till.

2012-04-30 @ 22:08:45
Postat av: Jonna

Beklagar verkligen ert missfall! Som du säger hade det nog varit lite lättare om man inte haft några barn sedan innan. Kämpa på! Angående detta inlägg håller jag med dig till fullo. Man är inte sig själv och det kan vara både på gott och ont! Jag önskade mig bredare höfter efter graviditeten och det fick jag :) angående brösten vill jag också snygga till dom efter att alla barn är födda och när jag känner att det finns utrymme i ekonomin för det :)

2012-04-30 @ 22:33:59
URL: http://enjonna.blogg.se/
Postat av: Jahanna

Alltså anonym varför sjunka i dina ögon för att hon vill fixa sina bröst? Skulle hon bli annorlunda som person för det? Herregud känner du ens henne? Antagligen inte. Tror du att du vet hur hon är för du läser bloggen. Skulle man vara mer dum genom att fixa brösten än att klanka ner på andra som du gör. Så vem fan är det som är dum i huvudet?

Denise: jag är för! Jag skulle själv kunna tänka mig fixa brösten. Efter jag fått alla barn.

Du är bra, glöm inte de.

2012-04-30 @ 22:37:49
URL: http://olssonolbers.blogg.se/
Postat av: Sara

2012-04-30 @ 22:39:16
URL: http://k
Postat av: Sara

Ja du. Jag var förr mkt emot alla operationer. Är fortfarande emot det till en viss del. Tycker inte att de är rätt att så många kan operera sig till vad dom vill ( särskilt inte unga) .

Men efter jag ammat är mina bröst som bortblåsta , 2 skinnlappar hänger kvar. Nu kan jag tänka tanken att en operation skulle fixa de, men skulle jag våga?! Nej, troligtvis inte. Finns så mkt att ta hänsyn till om man skulle gå igenom de.

En operation är alltid en operation och det innebär alltid risker.

Vill jag verkligen låta mitt barn gå igenom detta pga mina bröst?

Det är frågan jag bearbetar just nu.

2012-04-30 @ 22:46:20
URL: http://jespersmammasara.blogspot.com/
Postat av: elin - mamma till olivia

Jag skulle lätt kunna tänka mig en bröstförstoring, av samma anledning som dig; typ inga bröst innan och egentligen inte nu heller. Men så får man väl se om ekonomin någonsin tillåter...

2012-04-30 @ 22:59:59
URL: http://tenousness.blogg.se/
Postat av: Emelie - 19år & mamma till Elias

Jag är för, helt klart! Min bröst är som bortblåsta efter amningen. Och mammamagen hänger och dinglar fast vikten ligger på -5kg sen inskrivningen.

Ska dock göra en skönhetsoperation inom ett halvår, men de handlar om allt annat än mammagrejjer. De är något medfött. Men det är ju ändå att lägga sig under kniven, hehe!

2012-04-30 @ 23:01:20
URL: http://nilsonee.myshowroom.se
Postat av: boosse

Det finns väl inget rätt eller fel igenligen men jag kan tycka att det ok om man gör det för att "återskapa" den man var, pga vilken anledning det nu kan vara. Det här med att folk stoppar in silikon så de ser ut som ballonger, suger lite här och där, sprutar in hela ansiktet med skit, det förstår jag inte.

Jag kan inte tänka mig att "förbättra" min utseende, men att lyfta mina bröst, det kan jag tänka mig. Jag har alltid haft en stor byst, innnan jag blev gravid hade jag I-kupa. Nu har bysten krympt några storlekar, alltså innehållet men all hud finns kvar, får ha större storlek på bhn är nödvändigt för att all hud ska få plats. Det är inte kul att vara 26 år och ha sladdriga brön som hänger ned till naveln.

Gör man det av rätt anledning så förstår jag helt och hållet!

2012-04-30 @ 23:14:51
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det finns väl inget rätt eller fel igenligen men jag kan tycka att det ok om man gör det för att "återskapa" den man var, pga vilken anledning det nu kan vara. Det här med att folk stoppar in silikon så de ser ut som ballonger, suger lite här och där, sprutar in hela ansiktet med skit, det förstår jag inte.

Jag kan inte tänka mig att "förbättra" min utseende, men att lyfta mina bröst, det kan jag tänka mig. Jag har alltid haft en stor byst, innnan jag blev gravid hade jag I-kupa. Nu har bysten krympt några storlekar, alltså innehållet men all hud finns kvar, får ha större storlek på bhn är nödvändigt för att all hud ska få plats. Det är inte kul att vara 26 år och ha sladdriga brön som hänger ned till naveln.

Gör man det av "rätt" anledning så förstår jag helt och hållet!

2012-04-30 @ 23:15:20
Postat av: Yohanna

Klart du ska göra det, se till att du inte är för mager när du opererar dig bara å lägg implantatet BAKOM muskeln för du är så himla smal så annars får du garanterat "boll-effekten" liksom.. inte vackert! Men det kommer bli toppen! Så tränar du upp en riktigt snygg gump också sen vännen ;) hihi.. Det enda jag har svårt för är folk som fettsuger sånt som relativt enkelt kan tränas & dietas bort.. det känns som slöseri. Å själv skulle jag INTE våga operera mig i ansiktet (såvida jag inte hade nån skada eller så kanske..) Läskigt! Men klart man kan överväga opereras när man vet man är helt klart med barnafödande och ammande!

2012-04-30 @ 23:17:23
URL: http://maiplu.se
Postat av: Therese - mamma till Selma ♥

jag tycker verkligen att det är något som alla måste avgöra själv, det är ens egen kropp och man själv som ska stå för dom val man gör :) jag kommer nog göra en tummy-tuck eller vad det heter för min hud på magen sen ut som en 90-årings haha! :P men det vill jag vänta med tills jag vet att jag absolut inte vill ha fler barn, min man är också helt ok med det, men känns bara onödigt för min del att göra nu eftersom jag vill inte behöva göra om det ;)

2012-04-30 @ 23:42:12
URL: http://hayal.se
Postat av: Tess

Jag är emot. Var och en får välja för sig själva, men personligen är jag alltså emot. Tycker folk ska jobba med sig själva på andra sätt. Dessutom är det absolut inte ett beslut som ska tas när man är deprimerad!

2012-05-01 @ 00:22:42
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Tess

Tänk även på hur det påverkar barnen. Att operera sig (en stor risk, vilket alla operationer är) och göra det normaliserat kan vara farligt. Var kommer allt sluta? Förr kanske man snörade in magen med korsetter för att se smal ut, man sminkade sig och färgade håret. Numera ska man lägga sig under en skalpell och placera främmande objekt i kroppen (där de inte alls hör hemma). Det går för långt.

2012-05-01 @ 00:25:28
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Caroline Andersson - 18år & mamma till Elias

Jag tycker att man ska vara nöjd med sin kropp som man är, det är trots allt inte utsidan som räknas. Men samtidigt tycker jag att det är upp till var och en vad man vill göra, för det är viktigt att man trivs med sig själv. Men det är nog ingenting jag själv skulle göra i första taget, hittills är det ända jag velat ändra på några födelsemärken jag har (ett vid käken och några nästan vid örat som jag fick efter att jag hade vattenkoppor) Dom syns inte så mycket, det är ingenting jag tänker på, men ibland kan dom börja klia och just därför har jag velat ta bort dom. Men än har jag inte sagt åt min läkare och antagligen kommer jag inte göra det heller :)

2012-05-01 @ 03:32:06
URL: http://caroliinea.bloggplatsen.se
Postat av: Sofie

Ja känner lite som du att känner man efter sina graviditeter att man vantrivs så otroligt mycket med sin kropp så varför inte? Vill understryka att detta är min åsikt enbart när det kommer till vuxna kvinnor som fött barn och inte någon ung 16 åring som ännu inte är fullt utvecklad. Detta vore helt galet!

Sen att det är något jag inte skulle göra så är en helt annan sak. Jag är så otroligt rädd för operationer så det är min främsta anledning. Att jag våga genomföra mitt snitt var en stor framgång för mig!

Hoppas ni hade en fin valborg!

2012-05-01 @ 06:42:58
URL: http://frkenblom.blogspot.com
Postat av: Mazlin

Din kropp, dina tuttar, ditt val!

Jag funderar själv på det och vet precis vad du menar.

Avundsjuka ligger nog bakom många av de elaka orden.

2012-05-01 @ 07:18:03
URL: http://www.mazlin.se
Postat av: Janina - mamma till Nicolina & Joline

Jag tycker inte att det finns något fel med att operera sig efter en graviditet! Det händer mycket med kroppen när man bär på ett barn och om man inte trivs med sin kropp efteråt så förstår jag inte varför man skulle vara tvungen att leva med den bara för att man varit gravid? Folk opererar ju sig hela tiden för både stora och små skavanker, så att MAMMOR vill ändra på något vore väl mer än okej ;)



Själv har jag tänkt göra en liten grej nästa vinter, nämligen "ta bort" synliga blodkärl på låren. Efter andra graviditeten fick jag många synliga blodådror på benen och jag har en jättestor som går från ljumsken och ner till smalbenet. Jag blir lika besviken varje gång jag ser den för jag har inte vant mig vid att ha så fula ben, så det ska jag nog göra något åt. Man vill ju känna sig snygg under sina "bästa år" ;)

2012-05-01 @ 08:35:39
URL: http://janinas.vimedbarn.se
Postat av: Matilda

Jag håller med det Tess skriver och är själv emot att förändra sin kropp med hjälp av en operation för att rätta sig efter normerna. Nu har jag själv inga barn ännu, men jag ser det som att kroppen man får efter en graviditet är något vackert - på samma sätt som rynkor är vackert. Det visar så mycket, bl a vad man har gått igenom och att man har fått erfarenhet av livet. Dessutom är ju kroppen efter en graviditet ett tecken på det (förhoppningsvis) bästa man någonsin gjort, att man skapat ett barn som man älskar över allt annat. Om man förändrar sig själv efter något sådant, vad ska ett barn tänka om sig själv efter det? Och var går gränserna för att genomföra en operation? Är det verkligen värt att operera sig, med risk för att i värsta fall dö, enbart i syfte för att bli snyggare i samhällets ögon? Ja, det är en massa frågor som dyker upp, men på nåt sätt påverkar det ju barnen i längden... Samtidigt är jag inte en person att säga vad som är rätt eller fel i ditt fall, för det är helt och hållet upp till dig själv!

2012-05-01 @ 09:50:22
URL: http://myphoto.blogg.se/
Postat av: Sofie, mamma till Teodor och Wilmer

Hoppas inte du tar detta på fel sätt nu Denise! Menar inget elakt alls med den här kommentaren!



Men jag tycker nog att du bör vänta med att ta detta (rätt stora ändå) beslut tills du kommit ur din depression.

Använd dessa pengar så länge till att göra roliga grejer, med hela familjen de dagar då S är hemma. Kanske åka på tivoli om ni tycker sånt är kul, eller att du och S har nån barnfri helg och gör något kul och lyxigt, bara ni två?



Själv är jag helt kluven till plastikkirurgi... Mina tuttar blev såklart lite förändrade (samt mindre, och känns mer "tomma") efter graviditeterna, men mitt problemområde är ändå magen...

På grund av alla bristningar är den sådär "ofast" och degig i sittande position (samt att naveln är helt rynkig o skrynklig), så det i princip är omöjligt att ha ett par normala, tajta, lågt skurna byxor på sig, magen väller över ju.. Hej byxor med hög midja!

Så någon gång hoppas jag på att jag kan genomgå en mindre tummy tuck, om det inte är så att jag lyckas lära mig att leva med denna mage... svårt val... :-/

2012-05-01 @ 11:01:06
URL: http://teodorsmamma.blogg.se/
Postat av: Martina | Ellas mamma <3

Jag är För plastikoperationer.

Jag har själv gjort en bröstoperation efter att jag fått Ella.



Jag ammade inte speciellt mycket då jag inte kunde men ändå så försvann mina bröst Helt. Och efter att ha haft en bra storlek som jag var nöjd med innan så hade jag helt plötsligt bara två påsar med Ingenting i.

Detta mådde jag dåligt över i ett helt år. Vågade inte visa mig för min man, trots att han älskade min kropp precis som den var, jag kunde inte titta mig i spegeln efter att jag duschat eller ens När jag stod i duschen. Så detta bestämde jag och lin man för att göra så jag äntligen kunde få må bra.



Och jag mår super bra nu! Bästa jag har gjort.

Så jag förstår om du vill göra det.

2012-05-01 @ 11:04:26
URL: http://maella.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag hoppas att jag inte kommer behöva känna som du den dagen jag väl får barn. Även om kroppen förändras så hoppas jag att jag kommer vara nöjd ändå, att det finns en anledning till att den ser ut som den gör. Dock vet man aldrig, det kanske är lätt att säga så när man själv inte har några barn.

2012-05-01 @ 11:20:23
URL: http://matildalinneaforslund.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag är för det - om man har sådana själ som du har så är det självklart att du ska få göra det!

Lycka till :)

2012-05-01 @ 12:34:47
Postat av: Sandra

Först måste jag börja med att berömma dig!

Jag tycker du är en jättebra förebild, både för oss andra och för dina barn! Jag har inga egna barn men vi håller smått på att planera, så brukar jag kika in här lite smått varje dag och läsa om dej!



Jag kommer att "ixa" till mina bröst efter att jag har fått barn. Det är lixom redan bestämt. Just nu har jag en storlek på 70 dd... så det handlar inte så mycket om att förstora ( HATAR) ibland mina bröst.. Utan mer få bort hänget :P



Jag tycker med andra ord att du ska köra hårt och skita i vad andra tycker, det är 2012 nu.. kom igen lixom ;)



Fortsätt som du gör Denise! Du är en Förebild!

Kram!

2012-05-01 @ 12:52:29
Postat av: Anonym

Jag kan inte säga att jag är vare sig för eller emot då jag tycker det är något som är upp till var & en. Personligen skulle jag aldrig lägga mig under kniven enbart av kosmetiska skäl. Tycker det finns alldeles för mycket risker med det & eftersom jag har barn väljer jag hellre att ta det säkra före det osäkra på just den punkten (har själv en vän vars mamma gick bort då hon under operation fick narkos). Däremot skulle jag kunna tänka mig att fixa magen när jag vet att jag är färdig med mina graviditeter

2012-05-01 @ 14:39:28
Postat av: Em

Oj! Råkade trycka på skicka innan jag var klar.



... Skulle som sagt kunna tänka mig att fixa magen i framtiden eftersom jag efter kejsarsnittet fått en "påse" som aldrig kommer att gå bort. Själva påsen är inte problemet, men jag har fått eksem där & det är sjukt jobbig & smärtsamt. Dessutom är det lätt att få svamp när hud nuddar hud på det sätter. För att fixa detta måste jag ju undergå narkos, men här anser jag att riskerna övervägs av det faktum att det finns en medicinsk orsak bakom operationen, inte bara att jag tycker min mage är ful.



Detta är vad jag tänker när det kommer till MIG. Vad alla andra har för åsikter kring det hela lägger jag mig inte i & jag skulle aldrig döma någon som inte delar min åsikt. Sedan tycker jag väl att en del kan gå några mil för långt när de opererar sig alldeles för mycket eller lägger pengar de egentligen inte har på något så ytligt som att fixa läpparna...

2012-05-01 @ 14:45:13
URL: http://oureverydaystory.se
Postat av: Hanna - Mamma till Isac

Har pratat om det här i vår mammagrupp och ALLA är överens och vill göra samma sak haha ;)



Det är inte så att ni längtar efter fler barn i framtiden(speciellt nu med tanke på det tråkiga som hände :/ )?! Tänkte att resultatet av ammande silikonbröst inte brukar vara det finaste, har jag hört iaf.

Alltså om du inte tänker vänta ett tag och operera brösten lite senare ifall ni skulle vilja skaffa fler barn senare?!

2012-05-01 @ 20:14:34
URL: http://hdahlberg.blogg.se/
Postat av: Anna

För till viss del, min kropp förändrades som tur var inte efter mina två barn men nu efter den här graviditeten vet man ju inte, vill dock göra en bröstförstoring för jag helt enkelt vill ha lite större bröst men inte för dom ändrats under gravditeten :)

2012-05-01 @ 21:50:41
URL: http://annatengelin.blogg.se/
Postat av: kaffehörnan

Du gör ju helt rätt att göra detta, de är ju ett beslut som du tar själv.

Gud vad dom engagerar sig i din blogg, de är alltid skoj. Vad du än tar dig till, är dom nyfikna ju

Bra för dig

2012-05-01 @ 22:59:42
URL: http://www.kaffehornan.se
Postat av: Sara

Jag gjorde en operation som sju år, haha, jag het det låter lite överdrivet, men det var så att jag hade utåtstående öron. Och det gillade inte jag, sen så var det jobbigt att ha på sig hjälm, borsta håret utan att trycka ner hela örat, vilket gjorde ont. Så jag opererade in dom och sen var det inget mer med det. Ingen tyckte detvar konstigt då, men hade jag gjort något nu som 13åring hade nog dom flesta blivit vansinniga, och antagligen trott att jag hade komplex. Så, jag är för, om man vill det och man mår bra av det så sure,varför skulle det vara ett problem då liksom? Dock så tycker jag att vissa ser väldigt konstiga ut efter operationer, och antagligen inte mår bra av det, så man kanske ska tänka en extra gång. Men som sagt vill man det så ärdet väl ingen som kan stoppa än ;)

2012-05-02 @ 08:02:03
Postat av: Anna, Gbg

Jag tycker att man ska göra det man känner för! Själv skulle jag gärna göra en bröstförminskning efter mina graviditeter. Jag hade tidigare 75 C nu ligger de på en stadig 75F eller G.... Kroppen i övrigt är ungefär som innan graviditeterna. Så det kan även gå åt andra hållet med oönskad effekt av världens största bomber :-(

2012-05-02 @ 11:01:19
Postat av: Mikaela- Blivande Mamma åt en liten prins

Jag tycker att du ska göra det du själv vill är bröstförstoring det du vill göra så ska du ju göra den operationen,

de är viktigt att man trivs med sig själv och jag tycker att din anledning till varför verkar vara en bra anledning isåfall! :)

Det är så himla härligt att se hur du ser framåt och kämpar trots allt som hänt, stå på dig kram!:)

2012-05-02 @ 14:56:23
URL: http://mikaelasofias.devote.se
Postat av: Malin

Är ens eget beslut tycker jag.



Jag har också fött 2 barn och jag vill göra ett bröstlyft. Stora bröst har jag men dom hänger som F*N och det gillar jag inte. tack och lov har min sambo ingenting emot det :).

2012-05-02 @ 21:31:06
Postat av: Anna - Mamma till Lowa & Wilton

Jag är helt på din sida, alltså FÖR. Funderar själv på att göra ordning mina bröst efter jag slutat amma och när jag gått ner de kilon jag vill gå ner. Det är lösa & tomma bröst jag har nu, INTE kul. Ska bli kul att följa din bröstförstoring här i bloggen. Berätta allt :) Vad får du betala? Vilken klinik går du till? m.m.



Lycka till o kramar till dig.

2012-05-04 @ 21:51:59
URL: http://annasvardagsliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0