Sorgligt

Igår när jag bytt om och skulle fara hem från jobbet så såg jag en liten kille runt 10 år med ett utlänskt ursprung gå mot charken. La märke till att han hade stor ryggsäck så jag kollade lite extra. Tänkte också "varför ska han gå dit?" då ungarna oftast hänger vid godishyllorna. Ser hur den lilla killen greppar tag om en grillad kyckling och går sin väg. När jag gått fram några meter så ser jag honom stå still i en mittengång, han öppnar sin väska och stoppar ner kycklingen. "Vaa faaaaan?!" tänker jag och samtidigt så vrider killen på huvudet och får syn på mig. Killen hajar att jag såg honom och försvann med snabba steg mot kassan. Jag ökade farten mot kassan och när jag väl var framme (jag hade dubbelt så långt dit) så var han borta. Frågade kollegan om han hade sett en kille med väska gått ut och ja, det hade han. Killen är inte gammal alls, han hade kunnat vart 9-12år. Att han snattar en grillad kyckling tyder på hunger. Stackarn. På riktigt. Även om han brytit mot lagen så kan jag inte strunta i och tycka synd om honom. Han lever säkert fattigt med sin familj. Varför tar man annars en grillad kyckling?

Sverige är fasiken påväg att bli fattigt. Håller ni inte med? Känns som om man bara får mindre och mindre pengar kvar då priserna bara stiger. All mat flyger upp i pris just nu och just nu är den rekord dyr. Finns det något som inte blir dyrare? Suck och stön.

Det jag ville säga är att det är sorgligt att det ska behöva vara så olika med ekonomin från person till person. Vissa människor har inte ens råd att ha mat på bordet varje dag medan andra köper ny bil 1 gång i månaden.

Det är sorgligt att ett barn på 10 år ska behöva ta mat från affären för att hålla sig mätt.

Kommentarer
Postat av: Yohanna

Japp, orättvisan är stor i samhället det vill jag lova. Jag ser alla möjliga märkliga familjekonstellationer och fattiga människor i mitt arbete i hemsjukvården också.. det ger perspektiv..

2011-04-15 @ 19:40:33
URL: http://maiplu.se
Postat av: Ida

Håller med dig! Stackarn! =(

2011-04-16 @ 01:40:26
Postat av: jessa

Visst är det sorgligt. Dessvärre kan det faktiskt vara så att han blivit inskickad av sin mor eller far med en shoppinglista. =/ Att föräldrar kan vara så fega att de inte vågar snatta själva och ta straffet och istället skickar in sina barn är för mig obegripligt, men tyvärr är det väldigt vanligt och ett stort problem härnere i Malmö.

2011-04-16 @ 05:23:13
URL: http://jessa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0