Dagens "Tyck till" - Ung mamma

Nu tänkte jag prova på något nytt här i bloggen. Vi kallar det "Tyck till" Jag älskar att höra andras åsikter men jag gillar även att dela med mig av mina egna. Kommer då och då ta upp ett ämne med en fråga som jag själv svarar på men även låter er svara på. Är ni med? Ämne + fråga = vi svarar. Nu till ämnet. Begreppet "Ung mamma" är något vi ständigt möter på här i bloggvärlden.

Men hur gammal/ung är en ung mamma?

Jag tycker till:
Ung mamma hit, ung mamma dit. Jag ser det varje dag och för mig är ordet sönder tjatat. För mig är man bara "mamma", men om jag måste svara så skulle jag säga såhär:

En ung mamma för mig är en person som inte riktigt fått vuxenstämpeln än. Det har ingenting med åldern att göra utan hur personen ifråga beteer sig. Jag fick barn när jag var 21. Jag kan känna mig ung ibland men jag är absolut ingen "ung mamma". Hade jag däremot vart ute och festat varje helg, vart arbetslös och inte haft utbildning och totalt skitit i mitt liv så kanske jag kanske hade fått lite mer "ung mamma" stämpel. Är ni med hur jag tänker nu?

Vi tar 2 exempel.
Exempel 1: Sara 16år gravid, gillar hemmakvällar, bor på landet tillsammans med sin sambo Pelle 22år, går i 1:an och pluggar till vårdare.
Exempel 2: Stina 20 år gravid, gillar att festa, bor hemma med mamma, hoppat av skolan, singel.


Vem får "Ung mamma" stämpeln? Jo, Stina. Varför får hon den och inte Sara som faktiskt är 4 år yngre? Jo för att vi är fulla av fördomar. Vi lyckats skapa denna stämpel som säger att unga mammor inte är lika bra som "vuxna" mammor. Vad är då en vuxen mamma? En 30 årig kvinna eller en person som beteer sig vuxet?

Jag tror ni börjar förstå hur jag menar. "Ung mamma" har ingen ålder, allt handlar om hur man beteer sig. Men som sagt så tycker jag att man bara är mamma oavsett om man är 15 eller 40. Jag kan känna att det är lite smått pinsamt att klicka sig in på en blogg där man möts av orden "Ung mamma". Men hey, thats me. Alla är vi olika :)

Så vad anser ni? Hur gammal/ung måste man vara för att få bli kallad "ung mamma"?

Tack och hej från mig! Nu ska det strömma in svar, okej?

Kommentarer
Postat av: Hannele - mamma till 2 prinsar

Jag ser ingen ung eller gammal mamma..tycker bara att det låter som ett fult ord eller kanske inte ett fult ord men mer som en stämpel som är negativ fast den kanske inte är det. Det heter bara mamma enligt mig iaf oavsett ålder :)



Visst jag är väl medlem på vissa sidor där det heter ung mamma men det betyder inte att jag anser mig själv som det för att det gör jag verkligen inte :) trevligt att snacka med folk i sin egna ålder eller ha i samma barn i samma ålder osv :)

2011-03-12 @ 06:46:26
URL: http://mammah.webblogg.se/
Postat av: Emelie

Jag håller helt med dig. Förstår inte hela "ung mamma"-grejen och varför så många (framför allt bloggar) tycker det är så viktigt att sätta den stämpeln på sig själva. Jag skulle aldrig få för mig att kalla mig ung mamma. Sen är jag inte överdrivet ung heller, eller känner mig åtminstone inte så ung. Så det kanske är därför, men många andra kan säkert tycka att jag hör till den unga kategorin. Men varför är det så "inne" att sätta en stämpel på sig själv, räcker inte bara mamma eller? Konstigt det där!

2011-03-12 @ 06:59:54
URL: http://notjustasummerlove.blogg.se/
Postat av: Elli

Gränsen går vid 23 på "unga föräldrar" på öppna förskolan fick jag höra.

Själv tycker jag att gränsen går vid 18, av den enkla anledningen att man då är "vuxen". Nu är det ju som du skriver, olika på hur "mogen" man är. Men om man ska dra en gräns vid en viss ålder står jag fast vid 18 år.

2011-03-12 @ 07:46:19
URL: http://dagarnailivet.blogg.se/
Postat av: mtbq

Hi hi hi jag anser MIG själv vara en ung mamma, ja kanske inte nu längre då.... he he he Jag var 17 år när jag fick min första son, Jimi. 21 år när jag fick min andra son, Felix och för 1 år sen, när jag var 30 fick jag min tredje son, Hugo =)

Jag tycker du är en alldeles LAGON gammal mamma!!!!

2011-03-12 @ 09:03:38
URL: http://www.miabq.blogspot.com
Postat av: thess, mamma till savannah

Jag brukar räkna "ung" som tonåring, fast egentligen är man ju ung ganska mycket längre än så...Jag tycker det är upp till var och en om man anser sig vara mamma vid en ung ålder eller inte och alla som vill borde ju få kalla sig det :)

2011-03-12 @ 09:43:03
URL: http://thessinwonderland.blogg.se/
Postat av: Chicmommy - mamma till Ajdin

När jag tänker ung mamma då tänker jag på ålder. Vissa (som jag) har aldrig varit partyfreaks och blir barn när de är femton, då är de ju unga mammor. Andra som är 30 partar 24/7 (nästan) och blir med barn i 35års ålder kan inte jag kalla unga mammor. Min åsikt :)



Förövrig, jag är 23 idag och kallar mig själv inte ung mamma lägre. Men jag var det när jag blev med barn, iom att jag var 20 år gammal.

2011-03-12 @ 10:28:48
URL: http://chicmommy.blogg.se/
Postat av: Emeli - Mamma till Nathalie

Jag håller med dig helt och hållet.

Det beror inte på åldern utan på personen och hur personen lever.



Tycker också det har blivit väldigt tjatigt med ung mamma bloggarna.

2011-03-12 @ 11:17:59
URL: http://emeliochnathalie.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag ser mig som en ungmamma, men inte på ett negativt sätt. Jag var 16 år när min dotter föddes och nu är jag snart 20 och har en dotter på 4 år.



Jag är inte ute och festar och springer omkring, utan jag är hellre med min dotter och har mysiga hemma kvällar. Jag studerar på gymnnasiet och jobbar extra och sliter hårt för min och min dotters framtid.



Men jag tror det hela handlar om hur man själv ser bilden utav en ungmamma. Tänker du att det är ett negativt ord med många fördomar riktade emot dig, så kanske du inte vill placera dig i facket ungmamma men kan du åt andra sidan se ordet ungmamma som något positivt är det kanske lättare att placera dig där.



För visst finns det fördomar emot unga mammor, men det är inget jag tar åt mig utav eftersom jag har lärt mig och vet om att jag har det bra och inte lever upp till det fördomar det flesta kommer med om att man lever på soc, skiter i skola och jobb, röker, festar runt osv. och ordet ungmamma kommer därför aldrig ha någon negativ effekt på mig.



Men i slutändan är det precis som du säger, vi är alla mammor oavsett ålder.

2011-03-12 @ 11:46:15
URL: http://mammasvardag.blogg.se/
Postat av: Wilja, mamma till Jamie!

Tycker faktiskt som du! Jag känner mig inte som en ung mamma direkt och jag var 19 när jag fick Jamie! :-)

2011-03-12 @ 12:17:40
URL: http://mmylove.blogg.se/
Postat av: Nena - Bonusmamman som planerar bröllop

Jag håller med i mångt och mycket även om jag tycker att allt under 18 faktiskt är ungt då man enligt lag fortfarande är barn. Det är ungt oavsett om det gäller att vara mamma, att jobba, att åka på utlandsresa eller bara vara. Är man under 18 är man ung. Men någon som är 25 kan vara mycket yngre än någon som är 20. Ålder är till 90% bara en siffra. Man blir inte äldre/yngre än man gör sig!

2011-03-12 @ 14:42:27
URL: http://www.DeaziD.se
Postat av: Fia - mamma till Lucas

Håller helt med dig! Det handlar inte om åldern, jag har aldrig känt mig som en ung mamma även fast ja va 18 när jag blev gravid.

2011-03-12 @ 15:54:59
URL: http://aije.blogg.se/
Postat av: Therese

Oh vad jag håller med dig. En ung mamma är inte ung till åldern utan till beteendet. Som du skriver.



Men innan jag fick barn själv (då var jag 22 år) & tänkte på ordet "ung mamma" så var det ett självklart svar; 15-20 år. Min mamma fick min storasyster när hon var 18, när hon berättade det så tyckte jag "Shit va ung du var morsan".

Nu i efterhand så har jag tänkt om.

Det är inte åldern som gör en till "ung mamma" utan beteendet!



Det där med "ung-mamma"-blogg känns lite WT. Jag menar, eftersom jag själv då tycker att begreppet "ung mamma" får man genom beteendet så "vill" dessa mammor vara oansvariga, ute o festar varje helg.. Att det är coolt på något vis. Men jag kan ha fel!

2011-03-12 @ 21:24:10
URL: http://fruhorn.com
Postat av: nathalie

jag håller helt med dig! det här med att vara "ung mamma" är för mig samma sak som att vara mamma. Att vara mamma är ingen ålder! Så jag håller helt med dig på denna punkt. Förresten, roligt att du börjat med detta, att tycka till, det är ju jätte intressant! :D

2011-03-14 @ 08:25:20
Postat av: Hanna

Nu kommer jag med lite andra åsikter ;)



Ung för mig är en ålder, precis som gammal är en ålder. Man är ung om man får barn kring och under 20 sträcket och jag tycker att man är gammal när första ungen ploppar ut kring 40 :)Däremot är det ditt beteendet som avgör om du är en oansvarig mamma eller inte oavsett vilken ålder du har.



Så med andra ord, ung betyder INTE oansvarig =)



2011-03-14 @ 11:23:35
URL: http://mrsgralberg.blogg.se/
Postat av: Grynet

Jag anser mig vara ung mamma, och inte för att det ska låta häftigt eller coolt utan för att jag var liksom 18 när jag blev gravid(19 när Vidar föddes) och både jag och Kevin bodde hemma och gick i skolan, men det var bara att ta sig i kragen och gilla läget. Ett barn skulle komma så då fick vi sluta upp med att vara barn. Och det har gått super bra :) Nu i dagens läge känner jag mig gammal men går ändå under statistiken som ung mamma för jag fick mitt första barn innan 20 år.

Dock tycker jag det är bättre att skaffa sina barn i hyffsat tidig ålder för man kan njuta av livet så mycket mer sen när dom blir stora, du har mer pengar att tex resa för då osv. :)

2011-03-15 @ 09:42:06
URL: http://grynis.blogg.se/
Postat av: Matilda - Livet som ung shoppinggalen tvåbarnsmamma *Tävlingar pågår*

Jag tycker att jag är en ung mamma då jag är 20 och har en 3åring och en 1åring. Ung i den bemärkelsen att jag är ung och inget annat, ser jag "ung mamma" så tänker jag inte oansvarig partyprisse. Sen att vissa uppenbarligen tycker att det är WT med "ungmammabloggar" säger mer om den personen än om föräldrarna...



I stockholm te.x så är ju medelåldern för första barnet väldigt hög. Så ung mamma är man väl egentligen ända upp till 25 nu.

2011-03-20 @ 20:32:33
URL: http://majbebis08.blogg.se/
Postat av: En tonårsmammas dagbok!

Håller helt klart med dig, bra skrivet =)

2012-02-22 @ 17:19:01
URL: http://gabbimk.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0