Amning, vikt & träning.













Jag gillar inte dessa bilder ALLS. Jag är på tok för smal för att vara så lång och bjuder endast på dom för att visa att man faktiskt kan vara onöjd i det motsatta. Det enda jag gillar är mina fina mammaärr ♥ Många kämpar med att gå ner i vikt efter graviditeten, jag kämpar med att gå upp. Jag tyckte jag var för smal för 1 månad sen, nu är det ännu värre. Om man tittar på fotona där jag böjer mig ned så är det ganska lätt att se hur mkt mer som försvunnit på denna månad. Det är inte så mkt i siffror, vägde 61,7 igår och lite över 63 när dom andra bilderna togs. Men väger nu 8kg under min startvikt som gravid, 12kg under slutvikten. Än har jag lite hull kvar och det är jag SÅ HIMLA glad för. Nåde hullet om det försvinner.

Amningen tar allt i från min stackars kropp. Hur länge ska jag orka? Aptiten är noll just nu, precis som den var under graviditeten. Jag känner ingen hunger eller sug efter att äta Allt som jag vill äta kan jag inte äta för då blir loppans mage inge rolig. Ond cirkel? Japp! Men äter gör jag, bara för att jag måste. Frukost, lunch, middag och ibland något däremellan. Oftast lite gottis om kvällarna ;) Att jag inte får vräka i mig vad jag vill gör mig irriterad varje dag. Sen att amningen bara är en stressig stund i min vardag gör det inte lättare. Lo ammar gärna runt timmen och ni förstår ju hur lätt det är när man har en 2åring hemma. Nej usch, önskar att jag hade varit mer tillfreds med amningen än vad jag är. För mig är det bara stressigt och jag avskyr stress. Sen att den gör så att jag ser ut som ett benrangel gör ju inte så att jag mår bättre precis. Får se hur länge min kropp och mitt psyke orkar med.
Har amningen kännts lite sisådär för er någon gång? Berätta gärna!


Jag MÅSTE börja träna men jag som inte tränat i hela mitt liv
har ingen aning om vad träning är, vad man gör och vad man ska göra. Känner att jag är svagare än någonsin, mina armar är slappa som filmjölk även om jag spänner dom. Rumpan är platt och hängig och magens magmuskler sitter lite här och var. Kom gärna med lite tips om lätta hemmaövningar som gör en starkare och fastare. Varje litet tips är guldvärt! :D Vet att det finns många därute som är sjukt duktiga på att träna! Jag vill också!

Glöm inte att tävla om 2-PAR VINTERSKOR! Sista chansen idag!
Kram till alla mina fina läsare ♥


Kommentarer
Postat av: Pia G

Hej, tråkigt med vikten, många hade nog som du skrev sett det som ett angenämt problem. Men det är ju ett lika stort problem för ngn som vill öka i vikt.

Jag var tvungen att tillmata från första stund då han var "tung för sin längd" som dom säger, jag säger tjockis ;).

Så min amning var ett evigt tuttande vid bröst, pumpa å ersättning. Efter en månad gav jag blanka f- n i amning å han får bara ersättning. VI mår mycket bättre nu. Sebastian blir två månader i morgon. Så

Kör DITT/ erat race, om du mår bra så mår ju alla tre bra :)

Trevlig dag i regnet ;)

2012-01-02 @ 12:39:44
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Sitter nästan och gråter nu. Känner S Å igen mig i det du skriver.



Jag har tappat alla mina mammakilon och mer där till.

Amningen har fullständigt sugit musten ur min kropp. Den har tagit allt på armar, ben, rumpa och bröst.

Magen är tunn men inte mitt på liksom. Det hänger och det buktar. Magmuskler som inte vill ihop men man ser höftbenen... :(

Vill SÅ gärna upp på 50 strecket igen men vill bli av med deg-magen ändå...



Blev en lång ramsa här nu men ack vad jag förstår hur du menar!

2012-01-02 @ 12:47:10
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Ida - mamma till Isabella

Amningen blev aldrig bra för oss, tyvärr :( Isabella har ätit ersättning ända från BB (varvat med amning) pga att hon var för tidigt född, men amningen kom aldrig igång ordentligt och Isabella hade ingen ork eller tekniken att suga... Gav till slut upp och satsade fullt ut på ersättning och det kändes så bra eftersom jag då visste att min dotter blev mätt och nöjd :)

2012-01-02 @ 12:57:58
URL: http://dagarmeder.blogg.se/
Postat av: Johanna 23 - mamma till 3

shit. Stackare. Jag hade samma problem som dig men det var med mitt första barn. Min startvikt var då 50 kg (jag är väldigt kort, bara 1,58) jag gick upp till 64 och på ca en månad efter förlossning vägde jag 46... som minst vägde jag 41,8..... otroligt fult.. jag åt som en häst, godis varje dag. Ingenting hjälpte.. bara när jag slutade amma började jag gå upp igen.



Håller tummarna för dig tjejen! kramar/ Johanna

2012-01-02 @ 13:00:58
URL: http://jobeah.blogg.se/
Postat av: T

Införskaffa dig en pilatesboll! Jag älskar att kunna göra övningar hemma och den är kanon till det. Du kan träna i princip alla muskelgrupper med den. När jag köpte min fick jag med ett häfte med olika övningar man kan träna på bollen med i kartongen. :)

2012-01-02 @ 13:01:58
Postat av: Förvirrade Morsan

Det låter inte alls bra att amningen är ett sånt stressmoment =( Har ni funderat på att ge ersättning istället..? Kanske vore ett bra alternativ till att få bort stressmomentet och så du får äta det du vill. Stress kan ju också orsaka viktnedgång... =/ När det gäller träningen så finns det massa bra träningsdvd:er man kan skaffa sig (just för träning efter en förlossning). Ett exempel --> http://www.discshop.se/filmer/dvd/fit_mama_traning_efter_graviditet/P59867



Hoppas allt löser sig! Kram

2012-01-02 @ 13:04:51
URL: http://nextpage.blogg.se/
Postat av: Elina

Muskler muskler :D

2012-01-02 @ 13:20:30
URL: http://dien.blogg.se/
Postat av: Emma

Amningen gick inte bra för oss. Fanns inga positoner som var bra att amma i och Greta släppte säkert 30gånger/minut. Sen började jag med medicin och kunde inte ge henne det jag pumpade ur, dessutom kom det mindre och mindre varje gång jag pumpade. Så vi började med ersättning och det var absolut det bästa vi kunde gjort. Greta blev glad och nöjd och kunde sova och likaså vi. Kände ingen stress över att mata henne heller. Närhet fick hon massor av ändå :)

Var lite jobbigt at diska och koka flaskor och hålla på men var såååå värt det. ett plus var att jag kunde vräka i mig sånt jag inte kunde innan.

2012-01-02 @ 13:28:43
URL: http://mammaemma.blogg.se/
Postat av: Emma, mamma till Emilia

Amningen gick inte bra för mig psykiskt, så då var Emilia inte heller glad. Vi blev stressade båda två. Så när Emilia var tre veckor gick vi över helt till ersättning, jag mår toppen och Emilia är den gladaste lilla bebisen!

Hon sover 4-5 timmar i sträck på natten och 2-3 timmar på dagen. Äter var fjärde timma igenomsnitt och är däremellan super nöjd och glad.

Att gå över till ersättning var det bästa vi gjort, trots att jag mådde jätte dåligt över det i början.

Ingen glad mamma, ingen glad bebis (tror jag iallafall) :)



Du ska ändå ha creds att klara av vardagen med två små!

<3

2012-01-02 @ 13:28:53
URL: http://Emmalia.se
Postat av: Emma

Tråkigt att du känner så i för dig själv och din kropp! Och lider med dig att du inte kan njuta av amningen som ska vara en "mysstund". :( Hoppas att du finner en lösning och vändning på något sätt!

2012-01-02 @ 13:29:32
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: Tina

Du är verkligen jättefin!! Men jag vet hur man känner när man inte trivs med sig själv, då hjälper inget någon säger för man är inte där man vill vara. Men om det nu är värt något så tycker jag du ser väldigt fin ut och dina mammaärr är det finaste :) Jag fick tillbaka aptitetn och slutade tappa i vikt i takt med att jag minskade på amningen. Så förhoppningsvis blir det så för dig med.



Amningen för mig var en dröm jag haft långt innan jag fick barn, jag hade lixom gått och byggt upp alla dessa enorma förväntningar kring amningen och alla mysiga stunder jag skulle ha med mitt barn, men i själva verket blev det mest bara pannkaka av alltihop! Det gjorde ont, SKITONT inte bara nån vecka som de flesta säger, utan jag plågade mig igenom de två första månaderna i Julians liv innan det blev bättre. Och då var jag grinig hela tiden och svor som en stucken gris vid varje amning...det ångrar jag idag för mina minnen är ju lite "nersvärtade", men då var jag så jäkla envis för amma det skulle jag minsann hur ont det än gjorde.



Jag får både ångest och dåligt samvete när jag tänker tillbaka på allt det helvete som amningen bara skapade för mig och tillvaron där i början. Plus att Julian gick upp för dåligt i vikt och BVC var ständigt på mig så mitt samvete och mitt självförtroende låg på noll när det kom till amningen. Och ingen hjälp fick jag fast jag bad om det. Nu i efterhand när jag slutat amma helt så kan jag känna att det inte var värt allt slit...Eller att jag kanske borde ha bett om hjälp lite ihärdigare, men om det blir lika jobbigt med andra barnet så kommer jag inte kämpa lika mycket för då vet jag att det i slutändan (för mig) inte är viktigast att jag ammar utan att mitt barn får trygga matstunder med en mamma som är lugn inte hysteriskt svärande av smärta!



Men det där är ju lixom upp till var och en, alla känner olika inför amningen. Men jag vet vad du menar med att inte trivas fullt ut i amningen så jag skickar en styrkekram!



Oj långt detta blev. Förlåt.



Många Kramar och tack för en bra blogg!!

2012-01-02 @ 13:42:12
URL: http://tinaspinaler.blogg.se/
Postat av: Aggie

Inte lätt med två kids när det ena ska äta över en timme. Men snart äter hon snabbare och då blir livet så mycket lättare! Nea kan äta på 20-30 minuter nu och det gör enorm skillnad. Så håll ut, hon är snart en snabb ätare ;-)



Tyckte också att det var jobbigt när det tog så mycket tid från storebror men nu mycket bättre. Brukar amma och vi ser en film tillsammans eller jag sitter i Milos säng och ammar medans han leker, då kan jag prata med honom och ge han uppmärksamhet samtidigt.



Ibland vill han ha en flaska mjölk och ligga i mitt knä eller babysittern, bli liten bebis igen helt enkelt. Men det måste man ju få :-) Han kommer ju inse att det är bäst att va störst ;-)



Kramar!

2012-01-02 @ 13:55:15
Postat av: Lina Johansson

Åh mina "mammaärr" är riktigt många och fula.. Men så STOLT jag är över varenda en av dom :)



Jag kunde inte amma så där kan jag inte hjälpa dej men jag älskar att träna.

Min favorit hemmaträning är "Billys Bootcamp" finnas att "låna" hem på piratebay ;)

Annars är ju Zumba kul om du gillar att dansa.. perfekt hemma träning. Glöm inte att dra ner persiénnerna bara, haha.

Finns ju både till spel konsoller & att "låna" hem eller på DVD.

Köp lite lätta hantlar, en pilatesboll mm så finns det jättemycket träning du kan göra hemma för hel kroppen !

2012-01-02 @ 13:55:52
URL: http://liiinaj.blogspot.com
Postat av: Anonym

jag fick tipset som underviktig att ät mer smör...

så du kanske kan göra lite smörrikare mat?

2012-01-02 @ 13:56:49
Postat av: Anna

Testa zumba det är toppen och dessutom riktigt kul! finns att köpa lite varstans på nätet,http://www.zumbafitness.se/order.aspx...

Hoppas det ordnar sig med amningen men det finns ju jätte bra ersättning idag så du ska inte ha dåligt samvete om du bestämmer dig för att sluta...

Du verkar ha en jätte fin familj:)

/Anna

2012-01-02 @ 14:03:22
Postat av: Sofie, mamma till Teodor och Wilmer

Jösses! Hur har du lyckats få så "ohängig" mage trots bristningar? Avslöja gärna din hemlis, haha ;D

Fiiina tjejen!



Fick också rätt många bristningar med första, men ingen med andra barnet, men långt ifrån sådär spänstig hud.. avis ;-) Skulle jag gå ner mer i vikt skulle den där jäkla hudpåsen på magen va kvar ändå och bli ännu värre, gaaahh!! xD

2012-01-02 @ 14:07:13
URL: http://teodorsmamma.blogg.se/
Postat av: Jannie

Jag måste ju bara få säga en sak...

Du är ju underbar!Så härligt inlägg!

(inte att du är missnöjd förstås...)

Hoppas du kan komma iväg på lite träning!det är så skoj o man mår så bra.

Sen att jag har tvärtom o behöver gå ner typ 10 kg är ju en annan femma...ha ha ha KRAM på dig

2012-01-02 @ 14:08:05
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Erika

Jag gick oxå ner långt under min startvikt när jag ammade. Inga muskler någonstans, så jag började träna när eden va 2 mån. Va inget bra för mig fick jätte ont, kändes som urinvägsinfektion fast mycket värre. Det blev för att jag började träna för tidigt. Gick bort direkt när jag slutade med träningen. Och tyckte amningen blev väldigt stressigt med andra barnet, men nu efter att jag inte ammar längre så har jag börjat gå upp igen!

2012-01-02 @ 14:22:50
URL: http://fourheartss.blogg.se/
Postat av: Nikita Gravid med lillasyster

Och så kommer

Jag och undrar varför fortsätter du amma om du mår sådär dåligt av det? Tycker inte alls de låter roligt för dig!

Och det är ju faktiskt minst lika viktigt att du mår bra som att dina barn mår bra, du ska ju orka osv.. Skulle ja känna som du skulle ja sluta på stört , dagens ersättning är så bra så de finns ingen anledning att strula me nån amning om man inte mår bra.



Hoppas du löser det på ett sätt som känns bra

För DIG!



Kram

2012-01-02 @ 14:28:41
URL: http://nikital.blogg.se/
Postat av: Sanna, Liam och Sagas mamma

Kan du inte ge ersättning också? Så blir hon lite mättare och kanske inte ammar lika länge. Rätt skönt att ge både och. Mer frihet, men man får ha kvar den praktiska amningen när man ska iväg och på nätterna :)

2012-01-02 @ 14:33:57
URL: http://sansai.blogg.se/
Postat av: JOLINE&MIO

Amningen med Mio (nr 2) var precis detsamma för mig. Det blev inte till en mysig & lugn stund eftersom att man var tvungen att springa efter 2 åringen här hemma. Och, det var dessutom precis innan Joline hade sommarlov, vilket betyder att jag hade henne hela tiden och var tvungen att springa efter henne hela tiden. Förskolan var liksom ingen avlastning och det fanns inte så mycket tid för bara mig och Mio.



Amningen med Mio var självklart mysig. Lite. Får dåligt samvete över att säga att den inte var det alls. För det var den, i enstaka stunder. Men inte tillräckligt. Det var väl mest allt runt omkring som gjorde att den inte kunde bli sådär mysig jämt. Det var omöjligt, och det är inte konstigt.



Jag ammade Joline tills det att hon var 8 månader, tills det att mjölken helt enkelt sinade. Min tanke var att jag skulle amma Mio i 8 månader också, men mjölken sinade tidigare än så, vid 3 månader började det och vid 4 månader så slutade jag helt. Hade åtminstone velat amma tills det att han var 6 månader, minst.



Men, det kanske hade med stressen att göra. No idea.

2012-01-02 @ 14:41:03
URL: http://familyforever.se
Postat av: Marie

Usch då, det låter inte alls kul! Hoppas att du snart kan gå upp lite!! kram

2012-01-02 @ 14:46:08
URL: http://livetotelltheworld.blogspot.com
Postat av: Sandra

Usch vad jobbigt!!!



Ang amningen har jag inte att komma med då det strulade och gav mig aldrig in i den kampen och stressen! Ersättningen räddade mig...



Träning hemma så är det absolut första du ska göra är plankan, jag började 6 veckor efter Elton var född. Bålen är viktig att arbeta upp! Innan jag fick tillbaka styrka i bålen hade jag jämt ont i ryggen etc.. Försöker göra plankan varje dag hemma :)

Sen kan du investera i gummiband lr liknande kan man göra mkt hemma med :) Jag tar mig till gymmet och tränar där 2 ggr i veckan ( när man inte är sjuk etc)

2012-01-02 @ 14:52:04
URL: http://sandraandrejev.blogg.se/
Postat av: Mazlin

Mitt första barn ÅT upp mig. Jag märkte det inte själv fören det gått för långt och jag var tvungen att sluta, helst en vecka innan. 34kg var inget att skryta med till mina 156cm.



Andra barnet började jag m ersättning på dag två och slutade amma runt 1,5mån. Nu drack jag även näringsdrycker.. Vikten hamnade på 38kg.



Nu ammar jag fortfarande o gossen är född 10/11 men han får även ersättning och jag trappar ner amningen. Just nu är vikten på 44kg som jag hoppas på att få behålla. Började dricka näringsdrycker redan under graviditeten.



Alla graviditeter har jag gått upp till strax över 50 kg.

2012-01-02 @ 15:21:38
URL: http://www.mazlin.se
Postat av: Kajsa

Jag har också strul med amningen. Kan inte tänka mej hur jobbigt det måste vara med ett annat barn också :/

2012-01-02 @ 15:37:47
URL: http://kajsaji.com
Postat av: Jonna

Känner samma sak. Amningen drog ur all min energi och jag gick med huvudvärk konstant för att jag inte åt ordentligt. Limme ammade också i minst en timme och va ändå inte nöjd därefter, till slut fick vi ge honom ersättning efter att jag ammat pga att jag förmodligen inte hade mjölk så det räckte och det blev bara en massa klabb. Så vi gick över helt till ersättning vid 8 veckor.. Jag orkade inte mer! Jag kände mig så svag.. Och kan bara föreställa mig din situation med ett barn till! Jag hade jättedåligt samvete för att jag sluta amma men det gick över efter någon vecka, att sluta amma va det bästa för oss och på BVC sa dom också till mig att gå över till ersättning eftersom han fått den första mjölken som är den viktigaste.. Limme fick en stark, glad mamma som orkade med vardagen och Emil fick en glad sambo :) Jag tror inte det spelar så stor roll om man ammar eller ger ersättning, de får ju närheten ändå. Sålänge man mår bra så mår barnet bra :) Limme har inte varit sjuk en ända gång (ta i trä) på fem månader! Kämpa på! Tror att du känner själv vad som är rätt för er :)

2012-01-02 @ 15:40:21
URL: http://enjonna.blogg.se/
Postat av: en till som kämpar att få upp vikten

att inte kunna gå upp i vikt är lika jobbigt som att inte kunna gå ner.

jag har alltid vart underviktig och fått elaka kommentarer "men ät mer då".. inte kul alls!

2012-01-02 @ 15:49:32
Postat av: Anonym

Hemmaträning är alltid svårt, men kan vara ett bra sätt att börja med NÅGOT. Börja extreeeeeeeeeeeeeeeemt försiktigt. Promenader, och under promenaden kan du t.ex. stanna och gå i några trappor och så.. Göra armhävningar mot en bänk (försiiiiktigt!), tricepspress mot en bänk, osv.. Sån liksom "naturlig" motion när du ändå är ute och går troligen! Men hemma hemma... hmm... plankan! (googla, Olga är duktig och henne kan du köpa träningsprogram av just efter graviditet). Sen att du inte har någon aptit alls när du ammar är jättesvårt att förstå för mig personligen, eftersom jag var extremt hungrig och törstig för att kompensera allt jag ammade ur mig... Märkligt hur det kan bli så för dig menar jag, inte helt bra ju?! Kan du inte äta supersmå måltider och jätteofta? Varannan timme typ. för att trigga hungern. Hur mkt proteiner äter du?? Äter du bara kolhydrater så är det svårt att öka i muskelstyrka och muskelmassa (och du behöver ju verkigen muskler!!).. Jag som tränat och tävlat i olika sporter sedan jag var 6 år, fick höra efter jag fått barn och inte tränat på nästan ETT ÅR, när jag var hos kiropraktorn att jag var på tok för svag för att jogga!!! (å jag hade börjat extremt försiktigt, men fick inflammationer direkt i BÅDA benen!!) Jag fick börja hemma med att sitta i sängen med benen sträckta framför mig, lägga en ihoprullad handduk under knävecken och bara spänna ena låret i taget och träna upp benmusklerna på DEN nivån.. För mig var det något som fick mig att gapflabba.. Jag såg ju när vi testade mimna muskler att jag var HELT tom.. Extremt skum känsla för mig som jag aldrig upplevt innan. Men naturlig motion - simma, cykla, gå, kanon för dej!! Men du måste ju såklart stärka dina muskler - lår, rumpa, korsrygg, inre magmuskler, axlar, allt!!

Börja nånstans, kom igång.. hitta rutiner ochf råga mig ALLT du undrar så lovar jag att jag ska hjälpa dig på alla sätt jag kan!!! Även med kostfrågor såklart.

2012-01-02 @ 15:50:14
URL: http://maiplu.se
Postat av: Maddox

Jag har så gott som slutat amma då tösen min lungt brukar äta 1 timme varje gång, men då äter hon sällan istället och det gjorde ju så mjölken bara blev mindre. Och att försöka med att bara låta henne äta 20min/gång var ju en plåga då hon bara skrek. Jag fick inte äta något jag ville, inte ens dricka mjölk så jag glömde ofta bort att äta. Jag gick ner 12kg på tre veckor, men hade gått upp 24kg under graviditeten så jag går nog gärna ner mera. Ammar visserligen på natt och morgon och ibland på dagen, men då tösen inte är nöjd och det bara gör ont och jag blir så trött så slutar jag väl helt snart. Jag hade sett fram emot att amma, det skulle ju vara vår mysstund - men tyvärr får man inte alltid som man vill.

2012-01-02 @ 16:01:04
URL: http://maddoxw.blogspot.com
Postat av: sabrina

Plankan är bästa övningen efter graviditeten, enligt mig. Stärker upp mag- och ryggmusklerna och lite till.

Annars Checka in Olgas blogg ,hon har många bra tips på bra övningar efter förlossningen..



http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/

2012-01-02 @ 16:56:43
URL: http://sabrinavatto.wordpress.com/
Postat av: Sandra - Mamma till Wilmer och Joline

Förstår verkligen din känsla. Jag har alltid varit smal, i hela mitt liv, och det är ingen rolig känsla alls att känna sig för smal och inte trivas med sig själv.



Att säga att någon är tjock är tabubelagt, men att säga till någon - va smal du är, är oftast helt ok enligt andra...

Många har oerhört svårt att förstå att man kan ta illa vid sig vid det också...



Jag har nu ett par gravidkilon kvar, eftersom inte amningen funkade, så får jag kämpa med dom själv, men de tar den tid det tar.. Absolut inget jag vantrivs med att ha lite överflödig mage..

Jag har ju mina otroligt fina skatter på 3 och 5 mån.och då är det värt allt!

2012-01-02 @ 17:02:18
URL: http://sandrasblogg.se
Postat av: Elin och Minirenen

Hej! Plankor är en himla bra början, kolla in hos Olga hon är grymt duktig.

http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/2011/09/19/plankor/

Jag hade hennes hjälp i 6 veckor och magen är så mycket plattare och fastare nu. Magmusklerna är grymt viktiga att träna upp. Inga sit-ups!!!!

Pilates boll, några hantlar och bara hemträning!!

2012-01-02 @ 17:12:45
URL: http://minirenen.blogg.se/
Postat av: Vanilla - nybliven mamma

Hej!

Viktigt ämne du tar upp. Jag förstår om du tycker att det är jobbigt att du rasar i vikt. Min lilla dotter är bara två veckor, men jag är redan tillbaka på min startvikt. Amningen tar mycket, och det är svårt att hinna äta, så jag är också lite orolig för att gå ner mer i vikt!



Jag kan tänka mig att amningen är stressande när du har en 2-åring också! Jag kan känna mig väldigt låst ibland, för att jag inte hinner göra någonting och för att jag aldrig får sova! Mitt lilla hjärta vill helst amma hela tiden! Men jag hoppas att amningen blir mysigare framöver!



När det gäller träning kan jag tipsa om en promenad på minst 30 min varje dag, och sen lite styrka hemma varje dag. T.ex. plankan, ryggövningar och armhävningar. Vi kanske ska sätta ihop ett gemensamt träningsprogram som vi sedan kan peppa varandra att följa! :-) Jag måste dock vänta in återkontrollen först! :-)



Många kramar

2012-01-02 @ 17:24:51
URL: http://byvanilla.blogspot.com
Postat av: Hannah

Aj aj! Jag börjar bli orolig för mig själv, inte haft någon som helst matlust sen de två sista dagarna på bb. Tror att det har med stress att göra, stress som resulterat i magkatarr. Efter akut kejsarsnitt och en för liten bebis, sjukhusvistelse och cancerbesked i familjen, tjaaa tro fan man är stressad. Men det påverkar ju lillan. Finns det någon mat som är snäll för magen? Potatismos och vitt bröd i all ära, men om man redan inte har någon matlust liksom... :0) du kanske har något mat-tips som är snällt för känsliga magar?



Stor kram till dig och tack för en fin blogg!

2012-01-02 @ 17:27:10
URL: http://hanshis.blogspot.com
Postat av: Marie

Tycker detta är tufft och bra gjort av dig, för man får läsa på var och varannan blogg att alla vill gå ner i vikt och att det är stort problem, men man kan ju faktiskt även ha lika stora problem att gå upp i vikt.



Lycka till och nå ditt du vill

2012-01-02 @ 17:43:39
URL: http://myflowergirl.blogg.se/
Postat av: Emelie

Amningen ja - avskydde det första månaden. Det var ju inte alls sådär mysigt och rogivande och fantastiskt som alla sa. Det var ju bara jobbigt, smärtsamt och ett jäkla påhäng. Kände mig låst och fick bara ångest av det. Nu efter 2 månader har det blivit en rutin, tar inte så lång tid och funkar faktiskt riktigt bra. Men jag har ju ingen annan att ta hänsyn till! Men jag kan förstå dina känslor....



För övrigt önskar jag att jag var lika tillfreds med mina "gravidärr" som du är.... Men det kanske kommer!

Kramar!!

2012-01-02 @ 18:02:39
URL: http://babyhappiness.blogg.se/
Postat av: Veronica, Mamma till Leo ♥

Du är så vacker oavsett hur du än ser ut. Men jag förstår att du blir orolig när du gått ner så pass mycket. Och huvudsaken är att du mår bra!



Gott nytt år till dig och din fina familj ♥

2012-01-02 @ 18:44:02
URL: http://veronicaodquist.webblogg.se/
Postat av: Johanna

Hej! Vill börja med att säga att du har en jätte bra blogg! Är nu själv gravid, men träna väldigt mycket innan . Det du kan göra nu när du inte har så mycket tid, för att träna upp dig lite. På kvällarna när barnen sover, ta dig en kvart varje kväll 3-4 dagar i veckan, börja med utfalls steg 3x10, sem kan du "cykla"i luften ha armbågarna i oh ligg på rygg. Samma där 3x10. Börja med att göra 2 övningar varje kväll, sedan finns det massa bra sådana hemma övningar, börja sakta så du inte får för mycket träningsvärk och tröttnar och öka seda :)

2012-01-02 @ 18:48:39
Postat av: Rebecca

ZUMBA! :) Finns att köpa på dvd så att man kan träna hemma i sitt eget vardagsrum. Helt perfekt! Dessutom tycker säkert Wilgot också det kan var kul att dansa lite framför tv:n! :) Kram

2012-01-02 @ 18:56:51
URL: http://Lovingmylife.se
Postat av: Mamma Felicia

Hej! Det som jag tycker är mest effektiv efter graviditet har varit PLANKAN!!! Det är bra träning efter graviditet och är lätt att göra hemma när man har några extra minuter. Jag har precis varit som du, aldrig tränat innan och tappa massor i vikt efter jag fick barn. Kör plankan 3 minuter 3 gånger om dagen. Så kommer du garanterat märka skillnad .. Lycka till

2012-01-02 @ 19:05:49
Postat av: Maria.

Kolla in Olga Rönnbergs träningsblogg http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/ den är mamma vänlig, hon har massa bra övningar med videos, bilder och förklarar vad man ska tänka på osv. Med tanke på att du inte tränat förut så kan det ju vara bra :)



Jag har fått massa inspiration till min träning :)



Lycka till!

2012-01-02 @ 19:09:25
Postat av: face

Detta kanske är nåt för dig? http://axon.blogg.se/2009/january/axons-kockskola-10-axons-viktokningsdrink.html

2012-01-02 @ 20:16:16
Postat av: Annica

Min mage är fortfarande väldigt lös så när jag sitter ner ser jag ganska tjock ut (iom att den "flyter ut") men annars så går jag också ner i vikt. Tappat alla gravidkilon och lite lite till. Jag har ca 15 kg övervikt så mig gör det inget att jag går ner i vikt, men det känns konstigt att mina revben sticker ut när jag ligger på rygg. Är annars nöjd med magens utseende; gillar mina bristningar och den lösa huden. Det skvallrar ju bara om att jag har en fantastisk unge :D



När det gäller träning så vet jag inte riktigt. Promenader är ju bra för att stärka ben och rumpa samt att det ger bra kondis och frisk luft ;) Vill du träna styrka så funkar väl klassiska armhävningar och sit-ups. Men tränar du mycket så får du nog äta ännu mer för att inte gå ner för mycket i vikt.

2012-01-02 @ 21:26:42
URL: http://nannica.se
Postat av: Sofie

Ja du... Rasar inte lika fort o mycket i vikt som du men nog e ag på väg ner, till min glädje. Hrnämlign en del att ta av ;) hade gärn att gå ner så där 15 kg men vi får se om jag orkar. Inner motivationen...



Det där med amningen e ju en annan sak... Kom aldrig riktigt iång så kör både och just nu men går mer o mer mot ersättning fullt ut. Ella ligger gärna o små ammar hela tiden men får hon en flaska så blir hon gnast mätt o nöjd. Känner mig lite kluven om jag skagå över helt redan?!

2012-01-02 @ 21:41:17
URL: http://frkenblom.blogspot.com
Postat av: Lina

Åh Denise, du kan få lite av mitt hull! :) Skämt och sido, förstår att det måste vara jobbigt när det är tvärtom. Att man går ner för mycket i vikt. Alla har vi en trivselvikt som vi känner oss mest tillfreds i.



Själv är jag ju ganska kort, 165 cm. Så jag trivs bäst när jag väger typ 60 kg.



Men det är bra att du äter iallafall! :) Ska jag säga som glömmer bort det själv ibland, haha!



Och självklart ska jag tala om hur det går med oljan. Tänkte ta före och efter bilder och lägga ut om någon vecka, så då får du se med egna ögon, kram!

2012-01-02 @ 22:07:17
URL: http://linakrantz.se
Postat av: ruby milo o lova

Sluta amma är mitt tips.. Mår man dåligt av drt ska.man.inte fortsätta. Ersättningen idg är.så.bra ändå!! Storkram

2012-01-02 @ 22:55:54
URL: http://rubykanoby.blogg.se/
Postat av: Sandra

Stackare! Jag förstår att det tar emot att visa något man är missnöjd över. Hur många ggr har man inte upplevt det? Jag vill bara ge dig en F E T kram fågelvägen! Du är varken bättre eller sämre pga amningen. Funkar det'så funkar det, och tvärtom. Du ska inte behöva må dåligt för det smittar så lätt av sig. Gör det som ni alla mår bäst av så ska du se att allting löser sig!

2012-01-02 @ 23:01:01
URL: http://iminverklighet.blogg.se/
Postat av: Johanna

Som personlig tränare för gravida och nyblivna mammor råder jag dig till att träna pilates, det stärker rygg, mage och bäcken. Vilket man behöver, tro mig ;-)

Amningen är svårare nu när man har två. Jag brukar dock passa på att låta det bli min vilostund när min man är hemma. Men när man är hemma med två barn själv är det lite svårt.

2012-01-03 @ 00:06:04
URL: http://gladayoyo.blogg.se/
Postat av: Susanna

Jag jan verkligen rekommendera en blogg om träning. Googla lofsan. Hon är tvåbarnsmor och personlig tränare med mycket sunda värderingar och tankar om träning föräldraskap mat och hälsa. Hoppas du kan få lika mycket motivation som jag får utav henne. Och plankan är bra gör magmusklerna och den kan göras tidigt efter förlossningen. Kram på dig

2012-01-03 @ 01:04:32
Postat av: Anonym

Fortsättningssvar: För rumpan hemma? Hmm... Den klasiska "kissande hunden" är ju rättså nötande för rumpan :) Å så step up mot högre mål - upp på en stol/bänk, gäller att skjuta ifrån ordentligt ;) Å så gäller det såklart som jag skrev, och någon mer att du tränar INRE magmusklerna sen - inte situps!!! Det är magmusklerna som delat sig och ger utputet, vilket är helt naturligt. Man kan bara få ihop det med träning av de allra innersta magmusklerna, som man får med statisk magträning. (Olga Rönnberg har skrivit massor om detta som sagt) Tänk på att du kanske inte behöver gå i timtals eftersom du inte behöver satsa på förbränning nu precis.. du behöver komma igång med uppbyggnad, du förbränner galet mkt i dig själv just nu ändå så du kan motionera och köra cardio, men inte timtals varje dag, ok? ;) Armar, axlar och bröst kan du enkelt köpa några hantlar till och börja hemma - likaså kan du ju köpa en pilatesboll om du vill för lite mer mjuka övningar. Finns massor man kan göra, beroende på vad man kan förvara i hemmet och vad man är beredd att köpa in :)

2012-01-03 @ 02:59:16
URL: http://maiplu.se
Postat av: Teresa

Åh träning är så kul! De gånger jag inte går till träningsarenan kör jag hemma med gratisappar i mobilen (har man inte iphone/android finns dom säkert på youtube). Det är ett program på max 10min och du kan pausa mellan övningarna (de behövs!). Allt du behöver är dig själv, en matta (och hantlar till armar, max 2kg, kanske 1Kg till att börja med skulle jag nog råda till). Träning för mage - Daily Ab workout free. Rumpa - Daily Butt workout free, osv. Jag använder dem och apparna för ben och armar. Ryggapp har jag däremot inte hittat men de kan man enkelt hitta på youtube.



Hoppas det kan vara till hjälp!:)

2012-01-03 @ 09:50:42
URL: http://teresaphotos.devote.se
Postat av: Anonym

ditt bmi är 20 så det e normalviktigt... :) lite tröst i allt kanske.... skönt att den inte visar underviktig. minns när jag låg på underviktig i bmi, det kändes jobbigt (jag visste att jag var smal men få det "på papper" så...)

2012-01-03 @ 11:04:55
Postat av: Frida-Kameran i högsta hugg!

Jag har heller ingen motivation för att träna, har inte tränat ngt på flera år! Har försökt men det går verkligen inte :/ Funkar promenader för dig? Det e ju väldigt bra, om man har motivation för de så klart? Kram på dig!!

2012-01-03 @ 16:26:45
URL: http://fridawackfelt.blogg.se/
Postat av: Sofia Ekström

Jag kom på en sak!! om du skriver en lång lista på vad hon inte tål att du äter o så kan du skriva vad du gillar och ogillar, så kan vi (läsarna) komponera recept så goda att det vattnas i munnen. kanske kan vara ett sätt att komma ur spiralen?

2012-01-03 @ 16:29:38
URL: http://ekstromsofia.blogg.se/
Postat av: Emelie

Känner så igen mig! Har fått tips om ett kosttillskott som gör att man ökar i vikt lättare det har jag aldrig provat..

2012-01-03 @ 23:44:00
URL: http://emelienikkii.blogg.se/
Postat av: Tove

Pilates hemma fungerar jätte bra! Finns filmer att köpa billigt med lätta övningar:) Testa kan vara värt!

2012-01-08 @ 16:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0